الطرح الاستشراقى المتطرف لعلاقة الإسلام بالآخر وخطره على السلام العالمي دراسة تحليلية نقدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الدعوة والثقافة الإسلامية المساعد بکلية أصول الدين القاهرة

المستخلص

   بدأ البحث بعرض الطرح الاستشراقى المتطرف حول علاقة الإسلام بالآخر، ثم بين أثره في الفکر الغربي المعاصر، والذى أدى إلى نشأت نظريات مغلوطة ضد الإسلام کـ: (نظرية صدام الحضارات لهانتجون) ووصولاً (لظاهرة الإسلاموفبيا) والتي هددت السلام العالمي . 
    کما قام البحث بتحليل ونقد الطرح الاستشراقى المتطرف حول علاقة الإسلام بالآخر، وبين فساده منهجاً وموضوعاً، کما بين خطره على السلام العالمي، ثم ناقش الباحث هذا الطرح المتطرف مناقشة علمية منهجية، ونقده في ضوء الحقائق الثابتة من القرآن الکريم، والسنة النبوية، والتاريخ الإسلامي، والواقع التطبيقي للمسلمين عبر عصور الإسلام المتتابعة، کما عرض الباحث لشهادات المنصفين من غير المسلمين، وکبار النصارى، والتي تؤکد على أن علاقة الإسلام بالآخر تقوم على التعاون، والتحاور، والتفاعل، والتکامل، وبهذا يثبت فساد هذا الطرح المتطرف لعلاقة الإسلام بالآخر .
The research began with the presentation of the extremist Orientalist discourse on the relationship of Islam with the other, then its effect on contemporary Western thought, which led to the emergence of false theories against Islam such as: (the theory of the clash of civilizations of Huntington) and the way to (the phenomenon of Islamophobia) that threatened world peace.
 
    The research also analyzed and criticized the extremist Orientalist discourse on the relationship of Islam to the other, and its corruption as an approach and subject, as well as its danger to world peace, then the researcher discussed this extremist discourse scientific methodology, and its criticism in light of the established facts from the Holy Quran, the Sunnah of the Prophet, and Islamic history, The applied reality of Muslims through the successive eras of Islam, as the researcher presented the testimonies of the fair non-Muslims, and the great Christians, which confirm that the relationship of Islam to the other is based on cooperation, dialogue, interaction, and complementarity, and thus proves the corruption of this extremist view of the relationship of Islam to the other.