منهج الإمام البخاري في انتقائه من أحاديث الرواة المتُکَلَّم فيهم دراسة نظرية تطبيقية من خلال کتابه " الصحيح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، سيدنا محمد، عليه وعلى آله وصحبه أفضل الصلاة وأتم التسليم، أما بعد:
    لقد أُثيرت الشبهات في الآونة الأخيرة على صحيح الإمام البخاري، ومن هذه الشبهات: کيف يُخرِّج الإمام البخاري في صحيحه لرواة قد تُکلم فيهم، أليس کل رجال البخاري ثقات ؟ وهذه الشبهة نتجت عن جهلٍ بمنهج الإمام البخاري في انتقاءه من أحاديث الرواة، خاصة بعض الرواة المُتکلم فيهم، وخلاصة القضية أنَّ الراوي ربما يکون ضُعِّف لسوء حفظه، أو ضُعِّف في جهة معينة، ومع ذلک له إصابات وأحاديث صحاح، فلا يُخرِّج له الإمام البخاري إلا في مواطن قوته وثقته، ويتقي مواطن ضعفه وخطئه، کما أنَّ الثقة قد يُخطئ فتُترک أخطاؤه، وعليه فلا يقدح هذا في صحة أحاديث البخاري؛ لأنه لا يُخرج لهم إلا من صحيح أحاديثهم. 
Praise be to God, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the most honorable messengers, our master Muhammad, upon him and his family and companions, the best of prayer and the completion of surrender, but after:
 
Suspicions have been raised recently on Sahih Al-Bukhari, and among these suspicions: How does Imam Bukhari produce in his Sahih for narrators who may speak to them, are not all men of Bukhari trust? This suspicion resulted from ignorance of Imam Al-Bukhari's method of selecting from the hadiths of the narrators, especially some of the narrators who are spoken of, and the summary of the issue is that the narrator may have been weakened due to his poor preservation, or was weak in a certain direction, yet he has injuries and hadiths that are true, so Imam Al-Bukhari is not excluded except in His strengths and confidence, and he fears his weaknesses and mistakes, as trust may be mistaken and his mistakes are left, and he should not disgrace this in the authenticity of the hadiths of Al-Bukhari, because he does not give them only from the authenticity of their hadiths.

الكلمات الرئيسية