ظاهرة التنمر: الدوافع والمظاهر والعلاج (دراسة دعوية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الدعوة والثقافة الإسلامية المساعد بکلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية

المستخلص

ملخص الدراسة:
بدأ الباحث بملخص أظهر من خلاله قيمة بحث الظواهر الاجتماعية، ثم تناول موضوع البحث من شقيه: الأسباب والأشکال، وفي کل مبحث على حده قدم الباحث الدوافع والعلاج، ثم أنهى بحثه بخاتمه اشتملت على أهم النتائج والتوصيات، يليها ثبت المصادر والمراجع ثم فهرست الموضوعات.
وفي هذا الطرح يُوضِّح الباحث أن منهج الإسلام بحثه للظواهر المجتمعية بکل أشکالها التي تطرأ على المجتمع وتهدد أمنه واستقراره لا يقوم على التأمل الذاتي فقط دون ملاحظة أو تجربة کغيره من المناهج، إنما يجاوز التأمل إلى دراسة أسباب الظاهرة وأشکالها المختلفة حتى يصل إلى درجة اليقين فيما يقرر من حقائق، ولقد اهتدى علماؤنا إلى المنهج الاستقرائي في البحث عن الظواهر الطارئة والخارجة عن الأطر، فليس من شأن الباحث المسلم أن يقف عند ظواهر الأشياء المادية المرئية بالعين، ولکنه يجاوز ذلک إلى تأمل دوافعها المُشخِّصة لها، ليستقيم بعد ذلک حکمه عليها، واکتشاف القوانين التي تتحکم فيها، وتقديم کل سبل العلاج والمواجهة.
Research Summary:
The researcher began with a summary in which he demonstrated the value of researching social phenomena, then addressed the topic of the research from two parts: causes and forms, and in each study separately, the researcher presented the motives and treatment, then he finished his research with a conclusion that included the most important findings and recommendations, followed by the sources and references and indexed topics.
In this proposition, the researcher clarifies that the approach of Islam in its research of societal phenomena in all their forms that occur to society and threaten its security and stability is not based on self-reflection only without observation or experience like other approaches, but rather goes beyond contemplation to studying the causes of the phenomenon and its various forms until it reaches the degree of certainty in what is decided. Our scholars have guided the inductive approach in searching for emergent and out-of-frame phenomena, so it is not the business of the Muslim researcher to stop at the phenomena of material things that are visible to the eye, but he goes beyond that to contemplate their diagnostic motives, in order to make his judgment about them straightforward, and discover the laws that Control it, and provide all means of treatment and confrontation.

الكلمات الرئيسية