الجدل مع غير المسلمين دراسة عقدية Debate with non-Muslims is a Dogmatic Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة، کلية أصول الدين والدعوة، جامعة الأزهر فرع أسيوط، مصر

المستخلص

 
تهدف الدراسة إلى الکشف عن القواعد والضوابط المنهجية التى قررتها وامتازت بها العقيدة الإسلامية فى نصوصها الشرعية من الکتاب والسنة المطهرة وتطبيقاتهما لضبط العلاقة مع المخالفين فى الاعتقاد باعتبار هذا الاختلاف سنة کونية ومشيئة إلهية وتسمى من الناحية التوظيفية الجدل السلمي مع غير المسلمين حيث إن نصوصها تجاوزت طبيعة الاختلاف بين الأديان والثقافات فقدمت صورة تعنى بتدبير هذا الاختلاف والتنوع بشکل عقلانى وموضوعى ووضعت بذلک منهجاً للمجادلة مع المخالفين يشکل نوعاً من الحماية والحراسة للروابط الإنسانية والاجتماعية بين البشر کافة نافية بذلک مسلک التعصب أو الانغلاق والتطرف من خلال تقريراتها التى اعتمدت فيها على الاستدلال والبرهان کطريق للتحاکم مع الآخرين بما يعلى من قيمة إحقاق الحق، وقد استخدمت المنهج التحليلى الذى يعنى بعرض النصوص وتحليلها بغية الوصول إلى النتائج المرجوة من البحث فقمت بتحديد المفاهيم التى يدور عليها البحث لاستجلاء الحقيقة المرادة منها وذلک لضبط الخطاب التواصلى بين المتجادلين وتوظيفها بما يدفع الغموض الذى يکون سبباً فى التشويش والارتباک الفکرى ثم قمت ببيان طبيعة الجدل السلمى ومنهجه وذلک بالترکيز على أسسه وتطبيقاته العملية وما يترتب عليها من نتائج منها التأکيد على أن الجدل السلمي في الإسلام له موازين قيامها على نصوص القرآن ونصوص السنة الصحيحة المطهرة وبالتالي فکل شيء يتم داخل هذا النطاق يکون منهجياً من کافة جوانبه فالإنسان الواعي المطبق لذات المنهج يقدم خدمات لذاته وغيره وبهذا يمثل الجدل قيمة باعتبار أنه يعقد المصالحة بين الإنسان وذاته وبينه وأقرانه وبينه وخصومه وذلک من شأنه تحويل الجميع إلى أن يکونوا أصدقاء بدل أن کانوا أعداء وتوصى الدراسة بالاهتمام بمحاور الجدل السلمي، والترکيز على أنها تعتبر معايير ثابتة يمکن الاهتداء إليها والتطبيق عليها في ظل الانفتاح العلمي والثقافي إبان العصر الذي نعيشه.
The study aims at the revealing of the systematic rules, methodological and regulations decided and characterized the Islamic doctrine in its legislative texts of the Holy Qur’an and the purified Sunnah, for controlling the relationship with those who disagree with the believing that this difference is a universal phenomenon and a divine will.In terms of function, it is called the peaceful debate with non-Muslims, as its texts transcend the nature of the difference between religions and cultures, and presented an image that is concerned with managing this difference and diversity in a relational and objective way. And thus it developed a method for the dispute with the disputants This forms a kind of protection for the human and social bonds between all human beings, and denies the fanaticism or extremism though the reports in which it relied on inference and proof with the others as a way to judge the truth higher.And I used the analytical method that deals with presenting and analyzing the texts in order to reach the desired results of the research. So, I defined the concepts that the research revolves to clarify the desired truth , and to control the communicative discourse between disputants which leads to the ambiguity caused confusion and intellectual distraction.Then ,I explained the nature and method of the peaceful debate by focusing on its foundations and scientific applications and the results of that amongst them is the assertion that peaceful debate has scales that are based on the Qur’an and Sunnah texts.Therefore, everything that take place within this scope is systematic in all its aspects. The conscious person who applies this approach provides service for himself and others.In this way, the argument becomes a value as it complicates reconciliation between the person and himself, between the person and his peers and between him and his opponents. This turns everyone into being friends instead of being enemies, The study recommends paying attention to the axes of the peaceful debate and emphasizing that these axes are considered fixed standards that can be guided by and applied in the light of the scientific and cultural openness during the era in which we live.

الكلمات الرئيسية