الحبس الاحتياطي وأحکامه في ضوء السنة النبوية " دراسة حديثية موضوعية Precautionary Detention and its Provisions in Light of the Sunnah " Objective modern study "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدورات التدريبية , الدراسات الإسلامية, الحديث وعلوم ,المعهد العالي للأمر بالمعروف والنهي عن المنکر جامعة أم القرى, المملکة العربية السعودية.

المستخلص

 
   قام الباحث باستقراء الأحاديث التي وردت في موضوع الحبس الاحتياطي ووجد خمسة أحاديث حديث بهز بن حکيم عن أبيه عن جده، وهو حديث صحيح، وحديث أبي هريرة والصحيح فيه أنه مرسل من رواية عراک بن مالک، وحديث أنس بن مالک وهو ضعيف، وحديث نبيشة وفيه ضعف، وحديث النعمان بن بشير وهو صحيح، وکل هذه الأحاديث تدل على مشروعية الحبس الاحتياطي.
   واستنتج الباحث أن السجن الاحتياطي لا يقصد منه العقوبة، وإنما يهدف إلى: اسْتِظْهَار حال المتَّهم وعلاقته بالتُّهمة المنسوبة إليه، ويقصد منه الاحتياط للمصلحة العامة إما بدفع ضرر متوقع من المُتَّهم أو ضرر عليه.
   وتناول البحث الکلام حول مکان الحبس الاحتياطي ومدته، وضمانات الحبس الاحتياطي.
The researcher extrapolated the hadiths that were mentioned on the subject of Pretrial detention and found five hadiths:
    The hadith of Bahz bin Hakim on the authority of his father on the authority of his grandfather;
The hadith of Abu Hurairah, what is correct about it is that it is transmitted from the narration of Arak bin Malik,
The hadith of Anas bin Malik, which is weak;
The hadith of Nabeesha, which contains weakness; and
    The hadith of Nu'man bin Bashir which is authentic. All of these hadiths indicate the legitimacy of pretrial detention. The researcher concluded that the precautionary prison is not intended as Punishment, but rather aims at observing the condition of the accused and his/her relationship with the accusation against him/her. It is intended as a precaution for the public interest, either to prevent harm from or against The accused.
 
The research also presents discussions about the location and duration of pretrial detention and guarantees of pretrial detention.

الكلمات الرئيسية