بواعث التجديد التربوي ومرتکزاته لدى الشيخ محمد رشيد رضا The Motives and Foundations of Educational Renewal I have the Sheikh Mohammed Rashid Reda

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الثقافة الإسلامية - کلية الدعوة الإسلامية - جامعة الأزهر - مصر

المستخلص

تأتي قضية التربية بأبعادها المستوعبة للوجود الإنساني لتکون إحدى أعظم القضايا التي سبرت أنظار المجددين أغوارها، ولا نکون مبالغين إذا قلنا بأنه لم يوجد مجدد من مجددي الإسلام المتبصرين إلا وکان له إسهامه في بعد من أبعاد التربية أو قضية من قضاياها؛ ذلک إذا فهمنا التربية بمعناها الواسع المنبثق من المنهجية الإسلامية التي تنحى المنحى التکاملي بين أنماط المعرفة الإنسانية.   
   ويأتي الشيخ محمد رشيد رضا ليکون واحداً من أبرز هؤلاء الذين أخذوا على عاتقهم تجديد ما اندرس من معالم الدين، والتنبيه على آلية الرجوع إلى عهد التمثل المُبتَغَى دون التنکر للخصوصية الزمنية التي تعيشها الأمة، من هنا أتى هذا البحث ليناقش مرتکزات التجديد التربوي لديه، وقد خلص البحث إلى العديد من النتائج من أبرزها أن بواعث التجديد التربوي لدى محمد رشيد رضا قد تنوعت، وکان من أظهرها الحاجة الإنسانية الملحة للمنهج التربوي الإسلامي الذي يحقق المواءمة مع المکونات المختلفة للإنسان، وإکمال مسيرة الفکر التربوي الإسلامي، ،تلک المسيرة التي أنتجت تراثا تربويا مثل علامة فارقة في الفکر التربوي الإنساني.
   کما أظهر البحث کيف کان التجديد التربوي لرشيد رضا منطلقا من المنهج الإسلامي وتأصيلاته المبثوثة في دواوين الوحي الإلهي من الکتاب والسنة، ودور الملکة النقدية ومحوريتها في المشروع التربوي التجديدي لرشيد رضا.
   وأظهر البحث کذلک أنه في الوقت الذي انطلق فيه رشيد رضا من الوحي الإلهي فإنه لم يغلق الباب أمام المعارف الإنسانية لأن الانفتاح المنضبط على هذه المعارف مما دعا إليه الوحي الإلهي.
    The issue of education comes in its comprehensible dimensions of human existence to be one of the greatest issues that the innovators have explored its depths, and we would not be exaggerating if we say that there has not been a thoughtful renewer of Islam unless he had his contribution to a dimension of education or one of its issues. That is if we understand education in its broad sense that emanates from the Islamic methodology that takes an integrative approach between the types of human knowledge. Sheikh Muhammad Rashid Rida comes to be one of the most prominent of those who have taken upon themselves to renew what has been studied of the features of religion, and to warn about the mechanism of returning to the desired era of assimilation without denying the temporal specificity that the nation lives. The research revealed many results, the most prominent of which is that the motives for educational renewal of Muhammad Rashid Rida have varied, and one of them was demonstrated by the urgent human need for the Islamic educational curriculum that achieves alignment with the different components of the human being   And to complete the march of Islamic educational thought, that march that produced an educational heritage as a milestone in human educational thought.
 
    Among the results of the research is also that Rashid Rida did not deal with the historical component as just a timeframe for events. Rather, he represented a pillar in the accumulation of educational experiences, and an original tributary of practical education, and that Rashid Rida’s vision of the issue of education and its mechanisms was not far from his overall view of the nation. The research also showed that while Rashid Rida started from the divine revelation, he did not close the door to human knowledge because the controlled openness to this knowledge is what the divine revelation called for.
 

الكلمات الرئيسية