نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
جامعة أم القرى، مکة المکرمة، المملکة العربية السعودية.
المستخلص
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على سيد الخلق أجمعين؛ سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، أما بعد،،،
فقد اشتملت السنة النبوية على عدة أحاديث تتضمن لفظتي السهو والنسيان، بکل أنواعه، مشيرة إلى بعض مسببات النسيان، ومشتملة على أنواع من الحلول لمعالجة ذلک، ومن الأهمية معرفتها کون النسيان ظاهرة العصر في هذا الزمان، وشکوى الجميع من کل الفئات العمرية والأجناس، ومحور موضوعي في هذا البحث جمع تلک الأحاديث من الکتب التسعة وتناولها بالدراسة الحديثية الموضوعية.
وقد جاء البحث في مقدمة، وثلاثة فصول تحت کل فصل عدد من المباحث، وقد تتفرع المباحث إل مطالب ومسائل حسب الحاجة، وخاتمة، اشتملت المقدمة على:
أهمية الموضوع: وسبب اختياره، ومشکلة الدراسة، والدراسات السابقة، وخطة البحث، وهي:
الفصل الأول: واشتمل على معاني السهو والنسيان في اللغة والاصطلاح والفرق بينهما والحکمة منهما وبينت في الفصل الثاني: أنواع السهو والنسيان، وجاء في الفصل الثالث: أسباب السهو والنسيان ووسائل العلاج، ثم الخاتمة وتضمنت ذکْرَ أهمّ النتائج والتوصيات، والتي من أهمها:
أن السهو والنسيان في الأحاديث غالبا يستعملان بمعنى واحد إما حقيقة على قول من قال بالترادف، أو تجوزا على قول من فرق بينهما، إلا إن أريد بالنسيان معنى الترک.
أن الله يتنزه عن صفة النسيان، وما وصف الله به في القرآن والحديث، فهو بمعنى الترک، ولا يعد صفة نقص؛ لأنه في مقابلة صنيعهم، وليس وصفا مطلقا.
أن النسيان أنواع فمنه ما يرجع للصفة البشرية التي يشترک فيها البشر عموما بلا استثناء حتى الحفاظ المتقنين، مع التفاوت في مقدار حدوثه، ومنه ما يکون من الشيطان، ومنه ما يکون من الله لحکمة منه: فمنه ما يکون ابتلاء، ومنه ما يکون رحمة، ومنه ما يکون عقوبة.
أن السهو لا يکون لمرض، بل هو عرض مؤقت يزول بأدنى تنبيه، بخلاف النسيان فمنه ما يکون کالسهو، ومنه ما يکون لمرض يتفاوت مقدار قوته مثل الاختلاط والخرف والزهايمر وفقدان الذاکرة الکلي أو الجزئي ونحوها.
وأما التوصيات فهي: أن يتم تناول مرادفات النسيان وجمع المرويات فيها ودراستها دراسة موضوعية، وکذلک عکس النسيان من الحفظ والتذکر ونحوه.
All praise be to God, the Lord of creation. And all peace and blessings be upon the master of all creatures, our master Muhammad, his whole family and his all Companions.
Having that said, there are many traditions in the Prophetic Practice (Sunnah) that includes the terms of inattentiveness and forgetfulness of all kinds, referring to some of the causes of forgetfulness and implying ways to solve it. It is important to know these ways as forgetfulness is a phenomenon of our age and a point of complaint of all the people, in all age groups and races. One of the objective dimensions in this research is collecting these traditions from the nine canonical books of traditions and considering them with an objective traditional examination.
The Structure of the Research
This research is composed of an introduction, three chapters with each a number of topics, which might be branched out into issues and questions as needed, and finally a conclusion.
The introduction addresses the significance of the topic, the reason for choosing it, the issue of the study, the previous studies, and the study plan as follows:
Chapter addresses the linguistic and terminological meanings of inattentiveness (Sahw) and forgetfulness (Nesian), the difference between them, and the wisdom behind them. In chapter, I have explained the types of inattentiveness and forgetfulness. Chapter discusses the causes of inattentiveness and forgetfulness and the methods of treatment. And finally the conclusion, which indicates the most fundamental results of the study and recommendations, and the most important of which are:
The inattentiveness and forgetfulness are often used in Prophetic traditions with the same meaning, either truly, according to the category that sees them as synonyms, or permissibly, according to the category that differentiates between them, unless forgetfulness had the meaning of leaving.
Allah is too exalted for the attribute of forgetfulness, and what He is described with in the Qur’an and Hadith has the sense of leaving and is not considered as an attribute of deficiency, as it is a response of their deed, not an absolute description.
Forgetfulness has many diversities. Some of which are regarding the characteristic all humans share without any exception, even the perfect memorizers, with variations of its extent, some of which are from Satan, and some of which are from Allah for His specific purpose; either it is a trial, His Mercy, or a punishment.
Inattentiveness is not caused by a disease, rather it is a temporary symptom that disappears by the slightest alert. This is unlike forgetfulness; while some of it is similar to inattentiveness, other is caused by a disease that varies in strength, such as mental confusion, Dementia, Alzheimer’s, Long-term or Short-term memory loss, and the like.
In traditions, most of the causes of inattentiveness and forgetfulness and the methods of treating them have been shown. This has been explained by the commentators of Prophetic traditions, and by doing so, they have preceded what has been written later in literatures of education, learning theories, psychology and what is related to memory and its diseases.
As for the recommendations:
Synonyms of forgetfulness are to be addressed and all narratives about them are to be collected and studied objectively, and the same with the opposites of forgetfulness, such as memorizing, remembering, and the like.
Keywords: inattentiveness, forgetfulness, memorizing, tradition (Hadith), Prophetic Practice (Sunnah), treatment
الكلمات الرئيسية