خطر التشکيک في المعلوم من الدين بالضرورة "دراسة عقدية" The Danger of Incredulity at the Indisputably Established Facts of Religion (Doctrinal Study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة, کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة, جامعة الأزهر, مصر.

المستخلص

يعتبر المعلوم من الدين بالضرورة هو الأصول العقدية التي ينبني عليها الإسلام، وما من نبي من الأنبياء، إلا قرر تلک العقيدة بأجزائها الواردة في الکتاب والسنة.
   ومن المؤکد أن تحديد المفاهيم، وتحرير المصطلحات تمثل وضع القواعد التي يدور فيها البحث من الناحية النظرية، ومن المهم أن يکون هذا الجانب النظري له إرتباط وثيق بالقواعد العلمية من ناحية، والحياة المعيشية من ناحية ثانية، بجانب السلوکيات العملية، وهو الفصل الأول.
   ثم يجئ الفصل الثاني بعنوان التشکيک بين المشروع وغير المشروع، ويتمثل في جانب نظري متعلق بضبط القواعد العلمية، ثم إن التشکيک المشروع هو الذي يقصد به إثبات العقيدة الصحيحة، وإبطال العقيدة الفاسدة، وهو إتجاه الأنبياء والمرسلين، حتى سيدنا محمد (r)، ومشروعيته مردها إلي الضرورة العقلية، باعتبار أن معرفة الله تعالي ووحدانيته هما مما لا يمکن الخروج عنه.
   أما التشکيک غير المشروع فالمراد به الطعن فيما جاء من عند الله (U) في کتابه وسنة رسوله (r)، وخطره علي العقيدة لا يمکن تجاوزه، ويقوم به أعداء الأنبياء والمرسلين، ويمارسه الحداثيون في وقتنا الحاضر، ويجب التخلص منه، والابتعاد عنه.
   الفصل الثالث خطر التشکيک في الرسول (r)،وهو الجانب التطبيقي علي أساس أن کل دراسة نظرية لابد فيها من جانب تطبيقي حتى تضح المسألة، ويتوافق ذلک مع متطلبات المناهجية المعاصرة، ثم الخاتمة وقد جاءت مشتملة علي أهم النتائج، وأبرز التوصيات المذکورة في متن البحث، وعلي الله قصد السبيل.
Indisputably established facts of religion are the doctrinal fundamentals underlying Islam; and all prophets had stipulated and affirmed that doctrine with its relevant components respectively stipulated in the Book and Sunnah.
    Conceptualization and editorial terminology are certainly the basis through which the research theoretically examines; and it is of a significant importance for the present research to be closely correlated to the scientific aspect on one hand, and the living aspect on the other, in addition to the practical behavior; such aspects making up the first chapter.
    The second chapter titled Permissible and Wrongful Incredulity demonstrates a theoretical aspect about reviewing scientific rules; whereas permissible incredulity aims to prove true faith and revoke false faith; a matter had been embraced by prophets and messengers of Allah including prophet Muhammed PBUH, while the permissibility of that form of incredulity is based on the intellectual necessity, as knowing and recognizing Allah and respective monotheism are deemed undisputable.
    In contrast, wrongful incredulity aims to challenge and discredit Allah’s teachings and provisions stipulated in His Book and the Sunnah of His messenger PBUH, while the threat it represents against faith is discernable, and it is embraced and done by the enemies of prophets and messengers, and widely performed by modernists in modern day; and it should be eliminated and renounced.
The third chapter Danger of Incredulity at the Messenger PBUH is the applicable part since any theoretical study must have an applicable side to clarify the matter of study, and in compliance with the present day research methodology. Eventually, the epilogue highlighting the results of study in addition to the most prominent recommendations stated in the body of the research.
It is upon Allah to point out the path.

الكلمات الرئيسية