"نظام الطبيعة" بين هولباخ وهيوم دراسة تحليلية مقارنة "Nature's Order" between Holbach and Hume Comparative Analytical Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة، شعبة أصول الدين، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات، القاهرة، مصر

المستخلص

يهدف البحث إلى تحليل نظرة کلاً من هولباخ وهيوم لنظام الطبيعة، وما ترتب على ذلک من نتائج، وقد اتبعت في هذه الدراسة المنهج التحليلي المقارن.
   وکان أهم ما خَلُصَ إليه البحث من نتائج هو أن البحث في الطبيعة کان هو البداية عند کلاً من هولباخ وهيوم، فوصل هولباخ إلى العالم المادي يتکون فقط من المادة والحرکة، وهما يخضعان لمجموعة من القوانين الصارمة التي      لا تتغير، بخلاف هيوم الذي وجد أن القانون الذي يخضع له العالم الطبيعي هو قانون "تداعي المعاني" والذي لا يدعي الضرورة، فما وجد في الماضي قد       لا يوجد في المستقبل.
   وهذا التحليل لنظام الطبيعة عند هولباخ وصل به في النهاية إلى إنکار موجود خالق لهذه الطبيعة، فليس هناک قوة عُليا فوق العالم المادي، بل إنه رفض کل الحجج على وجود الإله وخلود النفس.
   بخلاف هيوم الذي رفض بدوره دليل العلة الغائية، والمحرک الأول، والموجود الضروري، ولکنه عاد ووافق على دليل أشبه بدليل العناية والنظام، لکن هولباخ وجد أن التناسق الحاصل في الکون نتيجة القوانين التي تحکم العالم المادي.
   رفض هولباخ وهيوم أن تعود الأخلاق إلى الإله، ورأي هولباخ على خلاف هيوم أنها تُبنى على المصالح الشخصية، أو ما يسمي بــ(الأنانية المستنيرة).
        فنظرة هولباخ إلى العالم المادي أدت به إلى الإلحاد، ونفس النظرة من هيوم أدت به إلى الإيمان والاعتراف بوجود إله، وإن لم يعرف صفاته، حتى إنه رفض القيام بأي شعائر تعبدية له واکتفي في عبادته بمجرد معرفته.
The research aims to analyze Holbach and Hume's view of the system of nature, and the consequent results. In this research, the comparative analytical method was followed.
    The most important results of the research were that Holbach and Hume were both beginning the research from nature, so Holbach reached the material world consisting only of material and motion, and they are subject to a set of strict laws that do not change, unlike Hume who found that the law that is subject to him The natural world is the law of “association of meanings” which does not claim necessity, for what was found in the past may not exist in the future.
    This analysis of Holbach's system of nature eventually led him to a denial of the existence of a Creator for this nature, as there is no higher power above the material world, but rather he rejected all advices for the existence of God and the immortality of the soul.
    Unlike Hume, who, rejected the evidence of the final cause, the first mover, and the necessary being, but returned and agreed on a proof similar to the evidence of "care and order", but Holbach found that the harmony that occurs in the universe is the result of the laws that govern the material world.
    Holbach and Hume refused to return morals to God, and Holbach's opinion - unlike Hume - is that it is based on personal interests, or what is called (enlightened selfishness).
Holbach's view of the material world led him to atheism, and the same view of Hume led him to belief and acknowledgment of the existence of a God, even if He did not know his attributes, He even refused to perform any rituals of worship for him and was satisfied with his worship by mere knowledge of him.

الكلمات الرئيسية