التخطيط الإستراتيجي للمؤسسات الدعوية وأبرز تحدياته في الواقع المعاصر Strategic Planning for Advocacy Institutions and its most Prominent Challenges in Contemporary Reality

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدعوة – کلية المعهد العالي للدعوة والاحتساب – جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية - السعودية

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على التخطيط الإستراتيجي للمؤسسات الدعوية وأبرز التحديات التي تواجهه في الواقع المعاصر، وتتناول الدراسة في إطار ذلک مفهوم التخطيط الإستراتيجي والمقصود به بالنسبة للدعوة، فضلا عن بيان الأدلة والشواهد القرآنية والنبوية وغيرها من النصوص الدعوية التي تؤکد مشروعية التخطيط الإستراتيجي وأهميته للمؤسسات الدعوية، وکذلک مراحل إعداد الخطط الإستراتيجية الدعوية واتجاهاتها وأبرز العوامل التي تساعد على نجاحها کالتنظيم والتطوير والرقابة والتمويل وغيره، کما يتناول البحث بالبيان والتحليل أبرز التحديات المعاصرة التي تواجه التخطيط الإستراتيجي للدعوة سواء أکانت متعلقة بالمدعوين أم بالدعاة والمؤسسات الدعوية، فضلا عن بيان السبل والوسائل التي تساعد على التغلب عليها، وقد توصل الباحث في نهاية بحثه إلى عدد من النتائج، أبرزها: أن البصيرة الدعوية لا تقتصر على علم الداعي ومعرفته بتاريخ الدعوة وأصولها ومناهجها فحسب، بل تعني التخطيط لها وفق رؤية ورسالة وأهداف استراتيجية واضحة مبنية على دراسة الواقع وفهم أحداثه ورصد ما فيه من تغيير وتطورات، وأن السبب الرئيس لتأخر العديد من المؤسسات الدعوية وعجزها عن أداء رسالتها وتحقيق أهدافها هو ضعف التخطيط وغياب الرؤى الإستراتيجية، وأن تأهيل الدعاة إلى الله (U) وتزويدهم بصفات القيادة الإستراتيجية أمر لا يقل في أهميته عن إعدادهم من الناحية الإيمانية والأخلاقية لتحمل أعباء الدعوة والقيام بتبليغها، کما أوصت الدراسة بضرورة تأسيس إدراة خاصة داخل کل مؤسسة من المؤسسات الدعوية بحيث تکون معنية بوضع الخطط والرؤي الإستراتيجية  للمؤسسة ومتابعة تنفيذها بشکل صحيح، فضلا عن ضرورة تزويد الدعاة إلى الله (U) بعدد من الدروات التي تساعدهم على کيفية تنفيذ الخطط الإستراتيجية في المجال الدعوي.  
   This study aims to identify the strategic planning of advocacy institutions and the most prominent challenges facing it in contemporary reality, and the study deals with the concept of strategic planning and what is meant by it for advocacy, as well as a statement of the Qur’anic and Prophetic evidence and other advocacy texts that confirm the legitimacy of strategic planning and its importance for advocacy institutions, as well as the stages of preparing advocacy strategic plans and their trends and the most prominent factors that help their success such as organization, development, control, financing and others. At the end of his research, the researcher reached a number of results, the most important of which are: The advocacy insight is not limited to the preacher’s knowledge and knowledge of the history, origins and methods of the da’wah, but rather means planning for it according to a clear vision, mission and strategic goals based on the study of reality, understanding its events and monitoring what is in it. of change and developments, and that the main reason for the delay of many advocacy institutions and Its inability to perform its mission and achieve its goals is the weakness of planning and the absence of strategic visions, and that rehabilitating the preachers to God Almighty and providing them with the qualities of strategic leadership is no less important than preparing them in terms of faith and ethics to bear the burdens of the call and communicate it. The study also recommended the need to establish a special department within each An institution of advocacy institutions so that it is concerned with developing the strategic plans and visions of the institution and following up their implementation correctly, in addition to the need to provide preachers to God Almighty with a number of courses that help them on how to implement strategic plans in the advocacy field.

الكلمات الرئيسية