مَيْمُوْنُ التَّصْرِيحِ بِمَضْمُونِ الذَّبِيحِ لِابْنِ طُولُون الدِّمشقيّ (ت 953هـ) دِرَاسَةٌ وَتَحْقِيقٌ Sound Statement on the Reality of the Sacrifice by Ibn Tuulun Al Demashgy ( A.H)”, An Investigative Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول الدين - شعبة التفسير وعلوم القرآن - کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة - جامعة الأزهر - مصر

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تحقيق رسالة "مَيْمُوْن التَّصْرِيحِ بِمَضْمُونِ الذَّبِيحِ"؛ تأليف العلامة: الشمس محمد بن علي ابن طولون الدِّمشقيّ المُتوفَّى سنة (953هـ)، والتي عَالجَتْ موضوعَ الخلاف النَّاشىء حول تعيين اسم الذبيح الذي أُمِر إبراهيم ( (uبذبحه من ابنيْه، هل هو إسماعيل، أو إسحاق q))؟
   وقد خلصتُ من هذا البحث إلى عدة نتائج، أبرزها: أن القول الراجح الذي تميل إليه النفس، وله يشهد ظاهر القران الکريم، والأحاديث، والآثار الثابتة، أن الذبيح هو إسماعيل ((u، وأنَّ ما رُوِيَ من أنه إسحاق لا يصح الاحتجاج به، وهو من الإسرائيليات التي رواها أهل الکتاب، وأنها في أصلها من دسائس اليهود وکذبهم وتحريفهم للنصوص؛ وهذا من عداوة اليهود المتأصلة للعرب.
This paper investigates the study conducted by the great Islamic scholar Al Shams Muhammad bn Ali bn Tuulun Al Demashgy, died in H., that dealt with the controversary arose about the designation of the sacrifice from the two sons of Ibramin, peace be upon him, whether he was ordered to slaughter Isaac or Ismaeel.
    This research concluded some significant findings, the most important of which is that the most valid opinion that evidenced by and aligned with the implications of some verses of the Holy Quran and Hadith, and other significant sayings is that the sacrifice was Ismaeel, peace be upon him, and the claim that it was Isaac, peace be upon him, is unacceptable. This claim is considered to be one of the the Israelites (fabricated stories by some Jewish sholars) narrated by the People of the Book, and that they are in their origin from the intrigues and lies of the Jews and their distortion of the texts; This is the inherent hostility of the Jews to the Arabs.

الكلمات الرئيسية