أدوات المعرفة بين النظرية والتطبيق ( لدى الأشاعرة والماتريدية )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالأسكندرية، مصر

المستخلص

   الحديث عن أدوات المعرفة يمثل أهمية خاصة في النظرية المعرفية لأى نسق معرفى؛ لأن من الأدوات والمصادرالمعرفية تسقى المعارف. والرؤية الإسلامية في هذا الشأن قد تميزت بالتكامل والشمول، فنجد متكلمي الإسلام - خاصة الأشاعرة والماتريدية - انطلقوا في هذا الشأن من عقيدتهم الإيمانية المنبثقة من القرآن والسنة. فاعتمدوا جميع مصادر المعرفة - الحس والعقل والخبر - في توازن واضح وملموس وقد نتج عن هذا منهج معرفي يقوم على التسليم ببداهات الوحي وأحكامه في الوجود الدنيوي والآخروى، وعلى الأخذ بالمنهج العقلي، والمنهج الواقعي الذي لا يلغى الوجود الحسي في بناء معرفة عملية.
   فهذا البحث قد أوقفنا على وضع أكبر مدارس متكلمي الإسلام تجاه أدوات المعرفة من حيث طبيعتها وحدودها، وكيفية تطبيقها، والاستعانة بها على معرفة بعض القضايا العقدية المهمة كمعرفة الله تعالى وما يتعلق بها من الحديث عن النظر وأقسامه، وطريق وجوبه وكيفية أفادته للعلم، وقضية التحسين والتقبيح وما يتعلق بها من مسائل، وبيان أثر الخلاف فيها.
   وقد أجاب هذا البحث على عدة أسئلة هامة تمثل مشكلة البحث، منها ماهي أدوات المعرفة المستخدمة لدى كل من الأشاعرة والماتريدية؟ وما حدود استخدامها وميدانها؟ والمنهج المترتب على استخدام هذه الأدوات؟ وما درجة تطبيق أدوات المعرفة على بعض القضايا العقدية الهامة لدى كل من الأشاعرة والماتريدية؟ وقد انتهى البحث بأجوبة شافية عن كل هذه الأسئلة بقدر المستطاع.
Discussing the knowledge tools is of great importance in the cognitive theory of any cognitive system, as knowledge tools and resources nurture knowledges. The Islamic vision regarding this matter is integrated and comprehensive. Muslim theologians, the Ash’aryah and the Maturidiyyah in particular, delved into this subject according to their doctrine, which is based on the Quran and Sunna. They used all the knowledge tools; perception by senses, mind and revelation, in balance. This resulted in a cognitive approach based on submitting to the axioms of Wahy (revelation) and its provisions regarding the world and the Hereafter, and adopting rationalism and realism, which don't neglect the physical world when building practical knowledge.
    In this research I discuss the most important approaches the Muslim theologians adopted in respect of the knowledge tools, their nature, limits, how they were applied, and how to apply them to some important creed-related issues, for example: knowing Allah, speculation and its divisions and bindingness, how it benefits science, Altahseen and Altaqbeeh issue and the issues related to it, and the statement of the effects of the dispute thereof.
    This research discusses a number of important questions, which represent the research problem, including the following: What are the knowledge tools the Ash’aryah and the Maturidiyyah use? What are the limits of their application and their field? What is the approach resulting from applying these tools? To what extent did the Ash’aryah and the Maturidiyyah apply the knowledge tools to some important creed-related issues? In this research I tried to answer the aforementioned answers as decisively as possible.

الكلمات الرئيسية