التعايُش السلمي في ضوء صلح الحديبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدعوة والثقافة الإسلامية، كلية أصول الدين والدعوة، جامعة الأزهر، المنصورة، مصر، وكلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة القصيم، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

تهدف الدراسة إلى إبراز الرقي الحضاري للإسلام في جانب "العلاقة مع الآخَر"، وذلك للعمل على تصحيح الصورة الذهنية المشبَّعة بمشاعر الكراهية والخوف من الإسلام، والناتجة عن اعتقاد خاطئ بأن المسلمين هم مصدر العنف والإرهاب وإقصاء الآخر، وتأتي هذه الدراسة لتطرح تجربة نبوية رائدة في موضوع "التعايش السلمي في ضوء صلح الحديبية"، حاول الباحث من خلالها استخلاص أسس التعايش وقواعده التي وضعها رسول الله (r). وتأتي الدراسة في ثلاثة مباحث: الأول: يتناول مفهوم التعايش وأهميته، وأنواعه، ومظاهره، والثاني: يتناول أسس التعايش المستنبطة من صلح الحديبية، والثالث: يتناول النتائج والثمرات التي ترتبت على حالة الاستقرار والتعايش التي عمَّت أرجاء الجزيرة العربية بعد هدنة الحديبية. وقد خلص الباحث إلى أن التعايش عملية تفاعلية بين الأمم والشعوب، ينتج عنها تعاون في الأمور المشتركة والقيم الإنسانية المتفق عليها، دون المساس بخصوصية وثقافة كل أمة، الأمر الذي يجعل التعايش يقوم على الاحترام المتبادل، والإقرار بالاختلاف، وإلى أن دعوة الإسلام إلى التعايش قد تميزت عن غيرها من الدعوات المعاصرة بالسَّبق، والوضوح، والمصداقية، وإلى أن النبي (r) في صلح الحديبية قد أسس لتعايش يقوم على تغليب السلم وحقن الدماء، والقوة والحزم، والمعرفة بالآخر وفهمه، والتمسك بالثوابت والحفاظ على المبادئ، وعبقرية التخطيط والتفاوض، والوفاء بالعهود واحترام المواثيق. وأوصى الباحث بضرورة الاستفادة من تجربة التعايش التي حققها رسول الله (r) في صلح الحديبية، وفق الأسس التي توصلت إليها الدراسة لتكون بمثابة ضوابط حاكمة، يلتزم بها المسلمون في تجارب التعايش اللاحقة في كل العصور والأزمنة.
This study, highlighting the civilizational aspect of Islam regarding the "relationship with the Other", aims at correcting the mental image saturated with hatred and fear feelings from Islam. That image has resulted from evident prejudices that violence, terrorism, and exclusion versus the Other are generated by Muslims. This study comes to present a pioneering prophetic experience on the subject of "peaceful coexistence in the light of the Hudaybiyyah Treaty". The study tries to extract the coexistence foundations and its rules set by the Messenger of Allah. The study is divided into three sections: the first one deals with the concept of coexistence and its relevance, forms, and manifestations; the second one deals with the foundations of coexistence derived from the Hudaybiyyah Treaty, and the third one deals with the results and fruits of the state of stability and coexistence that prevailed throughout the Arabian Peninsula after the Hudaybiyyah Treaty. The researcher concludes that coexistence is an interactive process between nations and peoples, resulting in cooperation in common matters and agreed human values, without prejudice to the identity or the culture of each nation, a fact that makes coexistence based on mutual respect, and recognition of differences. In addition, the call of Islam to peaceful coexistence has been distinguished from other contemporary calls by its precedence, clarity, and credibility. In fact, the Prophet, in the Hudaybiyyah Treaty, established a peaceful coexistence based on the predominance of peace on bloodshed, the maintenance of power and decisiveness, the deep knowledge and understanding of the Other, the full adherence to constant values and the preservation of principles, the genius planning and negotiation, and the full respect for covenants. The researcher recommends the need to take advantage of this experience of peaceful coexistence achieved by the Messenger of Allah in the Hudaybiyyah Treaty, according to the principles reached by the study, to serve as governing parameters, adhered to by Muslims everywhere in subsequent attempts of peaceful coexistence.

الكلمات الرئيسية