الأحاديث الواردة في الاعتكاف " جمعاً ودراسة "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة الملك فيصل، السعودية.

المستخلص

   يشتمل البحث علي مقدمة وتمهيد وثلاثة مباحث وخاتمة وقد تناولت المقدمة أهمية البحث ومشكلته وأهداف البحث وحدود البحث ومنهج البحث والدراسات السابقة وخطة البحث.
   والتمهيد ذكرت فيه تعريف الاعتكاف لغة واصطلاحا وحكمه.
   والدراسة التطبيقية وقسمتها إلي تسعه مباحث كل مبحث عنونته مسألة في الحديث.

المبحث الأول: فضل الاعتكاف وفيه خمسة أحاديث. · المبحث الثاني: ملازمة النبي الاعتكاف كل عام. · المبحث الثالث: الاعتكاف في خلوة ابتغاء موافقة ليلة القدر. · المبحث الرابع: اعتكاف النساء. · المبحث الخامس: الاعتكاف الواجب. · المبحث السادس: زيادة القرب عند دنو الأجل.
المبحث السابع: قضاء الاعتكاف. · المبحث الثامن: اشتغال المعتكف بالأمور المباحة وخروجه من مسجده. · المبحث التاسع: حقوق المسد في الاعتكاف. · المبحث العاشر: اعتكاف الحائض والمستحاضة.
المبحث الحادي عشر: الاعتكاف في المساجد الثلاثة. وخاتمة وأهم النتائج.

   وقد تضمنت أهم النتائج بلغ عدد الأحاديث في البحث ثمانية وعشرون حديثا، في الصحيحين أو أحدهما تسعة أحاديث وعدد الأحاديث الصحيحة خارج الصحيحين خمسة أحاديث والضعيفة أربعة عشر حديثا.
   أجمع العلماء علي أن الاعتكاف سنه، إلا ما ورد عن مالك فحمل علي صفة مخصوصة.وإذا أوجب الإنسان  علي نفسه الاعتكاف بالنذر صار واجبا. ولم يثبت حديث في فضل الاعتكاف، واجمع العلماء علي أن الاعتكاف لا يكون إلا في المسجد.
   أجمع العلماء علي صحة اعتكاف النساء بإذن زوجها. ولم يثبت أن الصيام في الاعتكاف من السنة، والأصح من أقوال العلماء أن الاعتكاف يصح بلا صيام. وأجمع العلماء علي أن خروج المعتكف بكامل بدنه دون عذر يبطل اعتكافه. وإذا خرج لحاجه لا يبطل الاعتكاف وجواز قطع  الاعتكاف بعد الشروع فيه، يستحب قضاء الاعتكاف أن قطعه, ويجوز للمعتكف الاشتغال بالأمور المباحة والحديث مع الناس والخلوة بزوجته، وعلي المعتكف عدم إزعاج المصلين والعناية بالمسجد، وجمهور العلماء علي عدم صحة اعتكاف الحائض، ويجوز الاعتكاف في كل المساجد، ويجوز زيارة المريض إن اشترط ذلك قبل الاعتكاف 
    The research includes an introduction, a preface, three topics, and a conclusion. The introduction dealt with the importance of the research, its problem, research objectives, research limits, research methodology, previous studies, and the research plan.
In the preamble, I mentioned the definition of i'tikaf language and idiomatically and its ruling.
    The applied study divided it into nine topics, each topic titled as an issue in the hadeeth.
    The first topic: the virtue of i'tikaf. It contains five hadiths.
    The second topic: staying with the Prophet, i'tikaf every year.
    The third topic: is i'tikaf in solitude, seeking the approval of Laylat al-Qadr. The fourth topic: women's i'tikaf. The fifth topic: obligatory i'tikaf. The sixth topic: increasing obedience at the approach of the term. The seventh topic: re-isolation. The eighth topic: the preoccupation of the mu'tikaf with permissible matters and his leaving his mosque. The ninth topic: the rights of the mosque in i'tikaf. The tenth topic: I'tikaf menstruating and menstruating women. The eleventh topic: i'tikaf in the three mosques.
Conclusion and most important results.
    The most important results included the number of hadiths in the research twenty-eight hadiths, nine hadiths in the two Sahihs or one of them, the number of authentic hadiths outside the two Sahihs were five hadiths, and the weak hadiths were fourteen.
    The scholars are unanimously agreed that i'tikaf is a Sunnah, except for what was reported by Malik, so it was carried in a specific capacity. And if a person obliges himself to observe i'tikaf by making a vow, then it becomes obligatory. There is no proven hadith on the virtue of i’tikaf. The scholars are unanimously agreed that i'tikaf is only in the mosque. The scholars are unanimously agreed on the validity of women's i'tikaf with the permission of her husband. It has not been proven that fasting in i'tikaf is part of the Sunnah, and the most correct of the scholars' statements is that i'tikaf is valid without fasting. The scholars are unanimously agreed that leaving the person in i'tikaf with his whole body without an excuse invalidates his i'tikaf. And if he goes out for a need, it does not invalidate the I'tikaf. And the permissibility of interrupting the i’tikaf after starting it, it is desirable to spend the i’tikaf if it is cut off, and it is permissible for the i’tikaf to engage in permissible matters, talk with people, and be alone with his wife, and the i’tikaf must not disturb the worshipers and take care of the mosque, and the majority of scholars on the invalidity of the i’tikaf of a menstruating woman, and it is permissible to i’tikaf in all mosques, it’s permissible to visit the sick if it’s required before the i'tikaf.

الكلمات الرئيسية