مصطلح «معروف» عند الإمام ابن المديني ومدى دلالته على التوثيق دراسة نقدية تطبيقية على رواة الكتب الستة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث وعلومه المساعد، كلية أصول الدين بالقاهرة، مصر

المستخلص

يشتمل هذا البحث على مقدمة تتضمن: أهمية الموضوع، وأسباب اختياره، وهدف البحث، والدراسات السابقة، ومشكلة البحث، وحدوده، ومنهج الباحث في هذه الدراسة.
   وتضمن الفصل الأول دراسة نظرية، اشتملت على مبحثين: التعريف بالإمام علي بن المديني بإيجاز، والتعريف بمصطلح «معروف»، لغة واصطلاحًا، واستعمالات هذا المصطلح عند أئمة الحديث، ومدلول مصطلح «معروف»، عند الإمام ابن المديني، ومقارنته بأئمة النقد الآخرين، وبيان مراتب الرواة الذين وصفهم ابن المديني بهذا الوصف «معروف» في ضوء مراتب الجرح والتعديل والتعديل عند علماء الحديث، وتضمن الفصل الثاني دراسة تطبيقية لرواة الكتب الستة الذين وصفهم الإمام ابن المديني بقوله: «معروف»، وقمت فيه بذكر تسع عشرة ترجمة للرواة الذين وصفهم الإمام ابن المديني بذلك الوصف، ودراسة أحوالهم من حيث الجرح والتعديل، وعرض نموذج تطبيقي لبعض مرويات هؤلاء الرواة، ثم خاتمة ونتائج وتوصيات، وفهارس.
   وثمرة البحث أن لفظة: «معروف» أطلقها ابن المديني وعامة النقاد وعنوا بها في الغالب: أن الراوي الموصوف بها مشهور في طلب الحديث، ومعروف بين نقلته ورواته، ويدل على ذلك وصف النقاد للراوي بأنه روى عنه الناس، أو حمل عنه الثقات، أو حديثه معروف، أو أحاديثه معروفة، ونحو ذلك من العبارات.
   وأن غالب الرواة الموصوفين بهذا الوصف هم ثقات عند عامَّة النقاد وأكثرهم، وهي تعني – في الغالب - أنه كثير العلم، متفق على توثيقه بين أئمة النقد.
   كما ظهر أنهم قد يطلق بعض الأئمة – على قلة – أنه معروف بين أئمة الحديث ورواته بالضعف.
   وقد يُقَيِّدُونَ وصف «معروف» ببلد معين، كقولهم معروف بمصر، أو معروف بالبصرة، أو معروف في المكيين، أو معروف في الشاميين، أو معروف مشهور في الكوفيين، وهذا يعني أنه من مشاهير رواتهم، وهو وصف عام يُشعر بالتوثيق، لكن لا يدل عليه دلالة صريحة.
This research includes an introduction that includes: the importance of the topic, the reasons for its selection, the aim of the research, previous studies, the research problem, its limits, and the researcher's approach in this study.
     The first chapter included a theoretical study, which included two topics: defining Imam Ali bin Al-Madini briefly, defining the term “well-known” linguistically and idiomatically, the uses of this term among the imams of hadith, and the meaning of the term “well-known”, according to Imam Ibn Al-Madini, and comparing it with other imams of criticism. The ranks of the narrators whom Ibn al-Madini described with this description are “well-known” in light of the ranks of al-Jarh, al-Ta’dil, and al-Ta’dil among the scholars of hadith. Ibn al-Madini with this description, and a study of their conditions in terms of wounding and modification, and presenting an applied model for some of the narrations of these narrators, then a conclusion, results, recommendations, and indexes.
     The fruit of the research is that the word: “well-known” was used by Ibn al-Madini and most of the critics, and they meant by it mostly: that the narrator described by it is well-known in the request of the hadith, and is well-known among his narrators and narrators. well-known, or his hadiths are well-known, and similar expressions.
     And that the majority of the narrators described in this description are trustworthy according to the majority of critics and most of them, which means - mostly - that he has a lot of knowledge, and it is agreed that he is documented among the imams of criticism.
     It also appeared that some imams - a few - may call it weak among the imams of hadith and its narrators.
They may restrict the description of “well-known” to a specific country, such as their saying “well-known in Egypt,” or well-known in Basra, or well-known among the Meccans, or well-known among the Levantines, or well-known among the Kufis. express indication.

الكلمات الرئيسية