أساليب وعظ النساء في القرآن الكريم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الإسلامية - كلية التربية - جامعة الملك سعود – السعودية

المستخلص

المنهج: اعتمدتُ في هذا البحث على المنهج الاستقرائي الاستنباطي.
   وقد اشتمل البحث على مقدِّمةٍ، وتمهيدٍ، ومبحثين، وخاتمةٍ.
   أمَّا المقدِّمةُ فتشتمل على: مشكلةِ البحث، وأهميةِ الموضوع وأسبابِ اختياره، وأهدافِ البحث، وأسئلتِه، وحدودِه، والدِّراسات السَّابقة، ومنهجِ البحث، وخُطَّتِه، ثم التمهيد.
المبحث الأول: أساليب وعظ القرآن الكريم للنِّساء، واشتمل على أربعة مطالب.
المبحث الثاني: آثار الموعظة القرآنية على النِّساء، واشتمل على مطلبين.
ثم الخاتمة وفيها أهمُّ النتائج والتوصيات. ومن أهمِّ النتائج

أنَّ القرآنَ الكريم استخدم في وعظ النساء أساليبَ متعدِّدةً؛ مِنها ضربُ المثَل والقصَّة، والترغيبُ والترهيبُ، والوعظ بالإشارة والتَّلميح.
أنَّ الآياتِ القرآنيةَ في وعظ النساء قد ركَّزتْ على غرسِ الأُسسِ التربويةِ الإيمانيةِ، والاجتماعيةِ، والأخلاقيةِ، والنَّفسيةِ، فيهنَّ.

   التوصيات: 1- استخدام الموضوع في الدعوة.
2- توصية خطباء المساجد والقائمين على العملية التربوية في مدارس البنات تطبيق أساليب الوعظ القرآنية في وعظ النساء؛ لما لها من عظيم النفع في التأثير عليهنَّ.
3- توصية الجامعات وصروح العلم المتخصصة تبني مشروعاتٍ علمية تهتمُّ بالجانب التربوي للنساء في القرآن الكريم والسنة النبوية. 
Methodology: The inductive deductive method.
     This study consists of an introduction, a preface, two topics and conclusion.
     The introduction addresses the research issue, the importance of the subject and the reasons for choosing it, research objectives, research questions, research terms, previous studies, research methodology, and research plan.
     The preface includes:
     First topic: The Holy Qur’an's methods for preaching women, and it contains four subjects.
second topic: The effects of the Qur’anic exhortation on women, and it contains two subjects.
     Among the most important results:
     The Holy Qur’an used in preaching women various methods such as giving examples and story, exhortation and intimidation, and preaching by pointing and hinting.
     The Qur’anic verses of preaching women focused on instilling in them the educational, fiducial/faith, social, ethical and psychological foundations.
Recommendations:
      Using the topic in the invitation.
      Recommending mosque preachers and those in charge of the educational process in girls’ schools to apply Qur’anic preaching methods in preaching to women; Because it has great benefit in influencing them.
     Recommending that universities and specialized science institutions adopt scientific projects concerned with the educational aspect of women in the Holy Qur’an and the Prophet’s Sunnah.

الكلمات الرئيسية