قرائن الترجيح بين الروايات المختلفة (دراسة نظرية تطبيقية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الحديث وعلومه بكلية أصول الدين والدعوة الإسلامية جامعة الأزهر بالمنوفية

المستخلص

بلغ اهتمام العلماء بالسنة النبوية منزلة لا تدانيها منزلة إلا اهتمامهم بالقرآن الكريم.
   وكان من أعظم صور الاهتمام بيانهم للاختلاف الذي يكون في إسناد الأحاديث من اختلاف بين الوصل والإرسال، أو الرفع والوقف، أو الزيادة والنقصان، أو إبدال راوٍ براوٍ، أو إبدال صيغة التحمل، أو غير ذلك من الاختلافات التي تدخل في علم العلل.
   وكان من لوازم ذلك الترجيح بين الروايات المختلفة.
   والأئمة النَّقاد لا يُرجحون بالوصل مُطلقاً أو الإرسال مُطلقاً، أو الرفع مطلقاً أو الوقف مُطلقاً، فليس هناك قواعد مُطَّردة، وإنما يُرجح لكل مسألة حسب ما احتف بها من قرائن.
   وقد جمعت في هذا البحث القرائن التي اعتمدها العلماء ورجحوا بها بين الروايات المختلفة تحت عنوان «قرائن الترجيح بين الروايات المختلفة دراسة نظرية تطبيقية» سواء كانت قرائن عامة، أو خاصة، لما في ذلك من أهمية قصوى حيث يترتب على الترجيح اختلاف الأحكام الفقهية، إذا كان اختلاف الروايات له تعلق بالمتن، كأن ينفرد أحد الرواة بلفظة في متن الحديث يتعلق بها حكمٌ شرعي، فالوقوف على مدى صحة هذه الألفاظ له أهمية كبيرة.
   وقد اتبعت في البحث المنهج الاستقرائي، والمنهج الاستنباطي.
 
وقد انتهيت إلى عدة نتائج من أهمها:
1- غالباً لا يُصرح الناقد بقرينته في الترجيح.
2- اختصاص الراوي بأنه من أثبت في الناس في شيخه قرينة قوية في الترجيح.
3- القرائن الخاصة غالباً لا يُستقل بها في الترجيح وإنما تنضم إلى أخرى.
The scholars' great interest in Sunna of the prophet comes to its climax the same as their interest in the Holy Quran.
    The greatest figure of interest is their goodstyle of diversity which is the predication of Prophetic Traditions (Hadith) with diversity between Wasl and irsaal or the Rafae i.e. taken from words of our prophet or wakf i.e. taken from a companion of the prophet.
    Or increase or decrease. Changing a narrator with another or replacement form of Tahaml: how a narrator of Hadith quotes from his Shikh.
    Or other differences that are classified in science of flaws
    So it was necessary to give preference among various narrators.The Imams of reviewers give no preference to absolute Irsaal or absolute Wasl.
Nor absolute Rafae nor absolute Irsaal.
    There are no regular rules but each issue is considered according to enclosed evidences
    In this research, I have collected the evidences sanctioned by scholars and be considered among various narration under the name of Evidence of preponderance among different narrations: theoretical, applied study whether general evidences or specificones.
    This has top priority as preponderance is the result of diversity of juristic rules.
    If difference of narration is related to the text (Al Matn) as if a narrator is marked by a term in the text (matn) of Hadith.
    In relation to legitimate rule, it is of great importance to inquire about veracity of these terms.In the Research, I stick to inductive methodology and deductive methodology.
I end up in several results: Mostly important:
1- The reviewer, in most cases, doesn't explicit his evidence in preponderance.
 2- Jurisdiction of the narrator that he puts into people a strong evidence in preponderance.
2- In most cases, specific evidences aren't appropriate in preponderance but they join with others.
    In conclusion, I recommend giving due care curriculums of the Imams of science of flaws: Elm Al Small and criticism in preponderance evidences.

الكلمات الرئيسية