أثرُ المعتزلةِ على الآراءِ الكلاميةِ للشيعةِ الزيديةِ أصلُ " التوحيد" أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة،، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات، جامعة المنصورة، مصر.

المستخلص

تعد المعتزلة من أشهر الفرق التي ظهرت على الساحة الكلامية الإسلامية بما اختطته لنفسها من منهجٍ كان العقل فيه المصدر الأول لفهم العقيدة الإسلامية، وعلى الرغم من اندثار المعتزلة كفرقة إلا أنها ظلت باقية بآرائها ومواقفها الكلامية؛ فلا تكاد تُطرح مسألة عَقَدية إلا وكانت آراء المعتزلة حاضرة فيها بقوة، ولهذا قيل بتأثيرهم في بعض مَن جاء بعدهم من العلماء والفرق، ومن الفرق التي تأثرت بآراء المعتزلة - فرقة الشيعة الزيدية- أتباع الإمام زيد بن على بن الحسين (80-122هـ) حتى وصفها البعض بالطائفة المعتزلية رغم أصلها الشيعي، وهذا الوصف لا يمثل حقيقة الأمر، وسبب هذا القول هو الارتباط بين الفرقتين اللتين نشأتا تقريبًا مع بداية القرن الثاني الهجري؛ بسبب أحداث سياسية وقعت للإمام زيد، بالإضافة إلى صلته بواصل بن عطاء الغزًال (80-131هـ) شيخ المعتزلة، وسواء كانت الصلة على صورة تتلمذ زيدٍ على واصلٍ، أو تدارس بينهما، فإن الزيدية تشكلت كفرقة لم يعلم عنها زيد شيئا ولا اختار لها اسما، وقد استفادت المعتزلة من الزيدية بصورة كبيرة بعد ما جرَّهَ معتزلةُ بغداد على الاعتزال كله من اضطهاد بسبب مشكلة (خلق القرآن)، فكاد التراث المعتزلي أن يندثر لولا حفظ الزيدية له منذ القرن السادس الهجري، وهذا البحث محاولة لبيان تأثير المعتزلة كلاميًا على الشيعة الزيدية من خلال (التوحيد) أهم أبواب العقيدة، وما يتعلق به من مسائل عند المعتزلة والزيدية معا، وينتهج البحث منهجًا وصفيًا تحليليًا بعد أن يلقي الضوء على التعريف بالفرقتين ونشأتهما، معتمدًا في ذلك على المصادر ذات الصلة بالموضوع قديمًا وحديثًا. 
Mu'tazila is one of famous sects on the Islamic theological field, with the approach they chose for themselves in which the mind was the first source for understanding the Islamic faith. Despite the extinction of Mu’tazila as a sect, they remained with their views and opinions. A doctrinal issue hardly be raised unless Mu’tazila’s views were strongly present in it. So, it was said that they influenced some of scholars and sects that came after them. Among the sects that were affected by Mu’tazila’s views - according to what many scholars said - the Zaidia Shiaa sect - the followers of Imam Zaid bin Ali bin Al-Hussein ( AH), where some described it as “Mu’tazila sect” despite the Zaidia Shiaa origin,. But this description is not accurate. The reason which prompted some to say this is connection between the two sects, which arose almost simultaneously with the beginning of the second century AH, due to political events that occurred to Imam Zaid, in addition to his connection to Wasil bin Ataa al-Ghazzal ( AH), Mu’tazila sheikh. Whether the connection was that Zaid was the student of Wasil, or a mutual study between the Zaydia was formed as a sect which Zaid did not know anything about or choose a name for it. On the other hand, Mu’tazila, benefited greatly from Zaidia after the persecution of Mu'tazila of Baghdad because of the problem of (the creation of the Qur'an) which they created. The intellectual heritage of Mu’tazila would have disappeared if Zaidia hadn’t preserved it since the sixth century AH. This research is an attempt to show the extent of the influence of Mu’tazila verbally on the Zaydia Shiaa through (monotheism) which is for Mu'tazila and Zaidia as well. The research adopts a descriptive and analytical approach, shedding light on the definition of the two sects and their origin, relying on the relevant sources of.

الكلمات الرئيسية