موقف الفلسفة المادية الإلحادية الحديثة من النبوة "عرض ونقد"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة، كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات الزقازيق، مصر.

المستخلص

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين, سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، فإن المفكر المسلم يحمل أمانة نقل التراث الإسلامي إلي سائر أهل الأرض، وكلما كان المسلمون قائمين علي هذا الجانب فإن أمة الإجابة تكون ماضية في سبيلها حاملة لواء الدفاع عن دين ربها وبخاصة أن جميع أفراد أمة الإجابة مستخلفون عن رسول الله في تبليغ دين الله رب العالمين, والدفاع عنه ورد شبه الضالين.
   وحيث إن الفلسفة المادية الحديثة قد أعلنت علي ألسنة أفرادها خروجهم من الدين الإلهي، وإعلانهم محاربته والنيل منه، فقد بات من الضروري علينا نحن- أفراد أمة الإجابة- أن نواجه هؤلاء بحيث نرد شبهاتهم، ونبطل أقوالهم. لذا اخترت أن يكون موضوع هذا البحث هو (موقف الفلسفة المادية الإلحادية الحديثة من النبوة "عرض ونقد").
   ومن أهم النتائج التى توصلت إليها خلال البحث, أن التركيز على شبهات هؤلاء والعودة بها إلى المصادرالتى قامت عليها يمثل ضرورة بحثية يلتزم بها المفكر المسلم على ناحية من النواحى،
   أن الفلسفة المادية الإلحادية في ثوبها الحديث تقف في وجه الدين الإلهي وتقوم علي قاعدة إنكارية لهذا الوجود الإلهي، وبناءً عليه فليس من الصواب أن تُترك في العراء تنشر سمومها، بحيث يمتلئ الجو بتلك الرائحة الغير مقبولة، فربما أصابت أغراراً وأوقعت بهم في الإلحاد، ومن ثم فإن مناقشتهم فيما زعموا كاشفة عن ضرورة المواجهة وليس الاستكانة.
   أن الله تعالي في حكمته البالغة إرسال هداة للخلق ميزهم واصطفاهم وجعلهم أهل هداية ورعاية، وقيام علي الأمور بأحسن ما تكون، فإذا جاءت الفلسفة المادية بإنكار وجود الإله وإنكار وجود هؤلاء الأنبياء فقد بات من الضروري بيان أن شبهاتهم لا تستقر، ويجب تفهم الناس لها فليس من العبرة أن نحكي بين أنفسنا دون أن تصل تلك الحكايات إلي غيرنا.
Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and may blessings and peace be upon the most noble of messengers, our master Muhammad, and upon all his family and companions. The Muslim thinker carries the responsibility of transmitting the Islamic heritage to the rest of the people of the earth, and whenever Muslims stand on this side, the nation of answers will continue on its path, carrying the banner of defending the religion. Lord, especially since all the members of the Nation of Answer are successors to the Messenger of God in conveying the religion of God, Lord of the Worlds, and defending it and turning back those who go astray.
    Since the modern materialistic philosophy has announced on the tongues of its members their departure from the divine religion, and their declaration of fighting it and attacking it, it has become necessary for us - the members of the Answer Nation - to confront these people in a way that rejects their suspicions and invalidates their statements. Therefore, I chose the topic of this research to be (the position of modern atheistic materialist philosophy on prophecy, “presentation and criticism”).
    One of the most important results that I reached during the research is that focusing on these people’s suspicions and returning them to the sources on which they were based represents a research necessity that the Muslim thinker adheres to in one way or another,
    Atheistic materialist philosophy in its modern guise stands in the face of divine religion and is based on a foundation of denial of this divine existence. Accordingly, it is not right for it to be left out in the open to spread its poisons, so that the air is filled with that unacceptable smell, as it may have affected innocent people and led them into atheism, and then Their discussion of what they claimed reveals the necessity of confrontation and not resignation.
    Allah, in His great wisdom, sends guides to creation, distinguishes them, selects them, and makes them worthy of guidance and care, and takes care of things in the best possible way. If materialist philosophy comes by denying the existence of God and denying the existence of these prophets, then it has become necessary to clarify that their doubts are not settled, and people must understand them, so it is not. The point is to talk among ourselves without letting those stories reach others.

الكلمات الرئيسية