لحن القارئ وأثره في الحديث الشريف » دِراسَة نظَرِية تَطبِيقية »

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قِسْم الْحَدِيث وَعُلُومُه بِكُلِّيَّة الدِّرَاسَات الْإِسْلَامِيَّة والعَرَبِيْة للبَنَات بِالسَّادَات، مصر.

المستخلص

    هدف البحث إلى التعرف على أنواع اللحن الواقع في الحديث الشريف، وهما: لحن الراوي، ولحن القارئ، وركز البحث على لحن القارئ وأثره في الحديث الشريف، وقد تناول البحث معرفة مفهوم اللحن، ومعرفة نشأته، والفرق بين اللحن والتصحيف والتحريف، كما استعرض البحث بعض مظاهر اللحن في الحديث الشريف، واهتم البحث ببيان أسباب وقوع اللحن في الحديث، وبيان أثر اللحن في الحديث الشريف، كما أبرز البحث الجهود الرائعة والضوابط الدقيقة التي وضعها المحدثون لمقاومة اللحن في الحديث. واتبع الباحث المنهج الاستقرائي التحليلي النقدي من أجل تحقيق أهداف البحث.
    وجاءت نتائج البحث مؤكدة على: أن مصطلح اللحن لا يقتصر على الخطأ في حركات الإعراب، وأن عدم المعرفة بعلم النحو سبب أولي لوجود اللحن، وأن للسلامة من اللحن في الحديث أخذه من أفواه العلماء الضابطين لذلك، وأن المحدثين لم يألوا جهدًا في سبيل حماية السنة الغراء من زلات أهل الأخطاء، فقد وضعوا الضوابط الدقيقة لحفظ السنة من اللحن أو التحريف.
    ويدعو البحث إلى: دراسة أنواع علوم الحديث التي لم تسبق دراستها من قبل مع الرجوع إلى كتب المتخصصين لفهم كلام أهل الفن. وأوصي طلاب الحديث أن يتعلموا من النحو ما يستقيم به لسانهم، وما تمس بهم الحاجة إليه من معرفة العربية، كما أوصى طلاب الحديث أن يأخذوا العلم من أفواه العلماء الضابطين له، الآخذين عمن تقدم من شيوخهم، لا أن يأخذوه من بطون الكتب والصحف، إذا أرادوا السلامة من اللحن.
Praise be to God, and prayers and peace be upon our master, the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - and after,,,
    The research aimed to identify the types of melody found in the Noble Hadith, namely: The narrator’s melody and the reader’s melody. The research focused on the reader’s melody and its effect on the Noble Hadith. The research dealt with knowing the concept of melody, knowing its origins, and the difference between melody, misrepresentation, and distortion. The research also reviewed some Manifestations of melody in the Prophet’s hadith. The research was concerned with explaining the reasons for the occurrence of melody in the hadith, and explaining the effect of melody in the noble hadith. The research also highlighted the wonderful efforts and precise controls that hadith scholars put in place to resist melody in the hadith. The researcher followed the inductive, analytical, and critical approach in order to achieve the research objectives.
    The results of the research confirmed that: The term melody is not limited to errors in grammatical movements, and that the lack of knowledge of the science of grammar is a primary reason for the existence of melody, and that the safety of melody in the hadith was taken from the mouths of the scholars who control that, and that the hadith scholars did not spare any effort in order to protect the noble Sunnah. From the mistakes of the people of error, they have established precise controls to preserve the Sunnah from distortion or distortion.
    The research calls for: Studying types of hadith sciences that have not been studied before, with reference to the books of specialists to understand the words of the scholars of art. I advise the students of hadith to learn from grammar what will make their tongue sound, and what they urgently need of knowledge of Arabic. I also advise the students of hadith to take knowledge from the mouths of the scholars who control it, who take it from those of their sheikhs who came before, and not to take it from the depths of books and newspapers, if they want. Safety from the tune.

الكلمات الرئيسية