الذكاء الاصطناعي وأثره في مجال البحث العلمي بعلم الحديث النبوي برنامج ChatGPT أنموذجًا "دراسة وصفية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم فقه السنة ومصادرها، كلية الحديث الشريف والدراسات الإسلامية، الجامعة الإسلامية، المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

تم في هذا البحث بيان معنى الذكاء الاصطناعي ونقل أقوال المختصين في تعريفه، والإشارة إلى مكوناته وأنواعه، ومظاهر من تزايد الاهتمام به في مجال التعليم.
   اشتمل البحث أيضًا على التعريف ببرنامجوبيان مجاله وذكر أبرز أوصافه وقدراته المتعلقة بمجال البحث.
   كما تم في هذا البحث دراسة برنامج  لمعرفة مدى فعاليته وأثره في مجال البحث العلمي بعلم الحديث النبوي من خلال أربعة جوانب، وهي: اقتراح الموضوعات البحثية، وجمع المادة العلمية، ومعرفة رجال الإسناد والحكم عليهم، وتخريج الأحاديث وبيان درجتها.
   منهج الدراسة المتبع هو المنهج التجريبي التحليلي الوصفي، بتحديد عناصر لكل جانب من الجوانب المستهدفة في الدراسة، ثم طرح ما لا يقل عن ثلاثة أسئلة لكل عنصر، ودراسة إجابات البرنامج وتحليلها للوصول إلى نتيجة موضوعية.
   ختم البحث بخاتمة فيها أهم النتائج والتوصيات، فمن أهم النتائج: امتلاك البرنامج لقدرات عالية في معالجة اللغة الطبيعية ومجاراة الوعي البشري في الكلام والأفكار، فعالية البرنامج في جانب اقتراح الموضوعات البحثية، بخلاف الجوانب الأخرى فهو غير فعال فيها.
   أما أبرز التوصيات البحث، فهي: الحذر عند التعامل مع البرنامج لكثرة أخطائه واختلاقاته للمعلومات، أيضًا التعاون بين المختصين في علم الحديث النبوي والحاسب الآلي لتصميم واستحداث برامج ذكاء اصطناعي لخدمة علم الحديث النبوي والعلوم الشرعية في مجال البحث العلمي.
This research has illustrated the meaning of artificial intelligence and conveyed the words of specialists in its definition, referring to its components and types, and manifestations of growing interest in it in the field of education.
    The research also includes familiarization with the ChatGPT 's program and field statement and cited its most prominent descriptions and capabilities related to the research field.
    This research has also examined the ChatGPT program to determine its effectiveness and impact in scientific research in the science of prophetic modern science through four aspects: proposing research subjects, collecting scientific material, knowing and judging attribution men, documenting Al- Ahadith, and demonstrating their degree.
    The study has used the analytical descriptive method, identifying questions for each component, and studying and analyzing the program’s responses to arrive at an objective conclusion.
    The research has been concluded with the most important findings and recommendations. One of the most important findings is that the program has a high capacity in the processing of natural language and in keeping with human consciousness in speech and ideas. The effectiveness of the program in proposing research topics, unlike other aspects is ineffective.
          The main recommendations of the research are: caution when dealing with the program for its many errors and infections, as well as cooperation between specialists in prophetic hadith science and computer to design and develop artificial intelligence programs to serve the science of prophetic hadith and sharia science in the field of scientific research

الكلمات الرئيسية