الآيات التي استشكلها الإمام النحاس في كتابه ((معاني القرآن)) جمعًا ودراسة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الكتاب والسُنَّة - كلية الدعوة وأصول الدين - جامعة أم القرى - السعودية.

المستخلص

يُعنى هذا البحث بدراسة الآيات التي استشكلها الإمام أحمد بن محـمد الشهير بأبي جعفر النحاس في كتابه ((معاني القرآن))، ويهدف البحث إلى: 1- التعريف بعلم مشكل القرآن وأبرز مؤلفاته. 2- التعريف بالإمام النحاس وبكتابه ((معاني القرآن)). 3- إبراز عناية الإمام النحاس بدفع الإشكال عن بعض آيات القرآن الكريم، ودراسة الآيات التي استشكلها في كتابه ((معاني القرآن)) دراسةً تُحرِّر وجه الإشكال فيها، ثم ذكر من استشكل الآية من أهل العلم، ثم إيراد أجوبتهم في دفع الإشكال عن الآية.
وقد اقتضت طبيعة البحث أن أسلك في إعداده المنهج الاستقرائي التحليلي وفق إجراءات البحث المبينة في مقدمته، وخلصت الدراسة إلى عِدَّة نتائج أبرزها: 1- لم يكن الإمام النحاس ناقلاً عمن سبقه من أهل العلم دون تمحيصٍ أو نقد، بل كان إمامًا مُحرِّرًا وناقدًا بصيرًا، وله ترجيحات تدل على رسوخه العلمي. 2- أبرز من أفاد منهم الإمام النحاس في كتابه ((معاني القرآن)): الإمام الفرَّاء (ت207هـ)، والإمام الأخفش الأوسط (ت215هـ)، والإمام ابن جرير الطبري (ت310هـ)، والإمام الزَّجاج (ت311هـ). 3- أورد الإمام النحاس جملةً من التساؤلات في كتابه ((معاني القرآن)) بعِدَّة صيغ، منها: فإن قيل، ويُقال، وممَّا يُقال، ومما يُسأل عنه. 4- تعددت أنواع المشكل عند الإمام النحاس في كتابه ((معاني القرآن))، وهذه الأنواع هي: مشكل المعنى، ومشكل موهم الاختلاف والتناقض، ومشكل اللغة، ومشكل المناسبة. ومن التوصيات: 1- دراسة التساؤلات التي أوردها الإمام النحاس في كتابه ((معاني القرآن)). 2- دراسة الأقوال التي وصفها بالحُسْن في كتابه ((معاني القرآن)). 3- دراسة الأقوال التي وصفها بالخطأ في كتابه ((ماي القرآن)).
This research is concerned with studying the verses that were problematic by Imam Ahmad bin Muhammad Babi Jaafar al-Nahhas in his book ((The Meanings of the Qur’an)). The research aims to: 1- Introducing the science of the problem of the Qur’an and its most prominent works. 2- Introducing Imam Al-Nahhas and his book ((The Meanings of the Qur’an)).
 3-Highlighting the authority of Imam Al-Nahhas by removing the problem from some verses of the Holy Qur’an, and studying the verses that caused the problem in his book ((The Meanings of the Qur’an)) in a way that clears up the source of the problem in them, then mentioning those of the scholars who made the verse problematic, then presenting their answers in rejecting the problem with the verse.The nature of the research required that I adopt the inductive and analytical method in its preparation in accordance with the research procedures described in its introduction. The study concluded with several results, the most prominent of which are: 1- Imam al-Nahhas was not a transmitter from those who preceded him among the scholars without scrutiny or criticism. Rather, he was an imam who was a liberator and an insightful critic. Preferences indicate its scientific solidity. 2- The most prominent of those who benefited from Imam Al-Nahhas in his book ((Meanings of the Qur’an)): Imam Al-Farra (d. 207 AH), Imam Al-Akhfash Al-Awsat (d. 215 AH), Imam Ibn Jarir Al-Tabari (d. 310 AH), and Imam Al-Zajjaj (d. 311 AH). 3- Imam Al-Nahhas listed a number of questions in his book ((The Meanings of the Qur’an)) in several forms, including: What is said, what is said, what is said, and what is asked about. 4- Multiple. Among the recommendations: 1- Study the questions mentioned by Imam Al-Nahhas in his book ((The Meanings of the Qur’an)). 2- Study the sayings that he described as beautiful in his book ((The Meanings of the Qur’an)). 3- Studying the statements that he described as wrong in his book ((The Meanings of the Qur’an)).

الكلمات الرئيسية