المرأة بين الفلسفة الإسلامية والغربية ( ابن رشد – جاك روسو "نموذجاً")

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة - كلية أصول الدين والدعوة - جامعة الأزهر - فرع أسيوط

المستخلص

يعمد هذا البحث إلى عقد مقارنة بين مكانة المرأة في الفلسفة الإسلامية والفلسفة الغربية من خلال النظر في تراث اثنين من أشهر رجال الفلسفة في الحضارتين الإسلامية والغربية وهما:
ابن رشد (ت594هـ) وجان جاك روسو( ت1778م).
أما ابن رشد: فإنه أعلى من شأن المرأة وقدَّم رؤية إنسانية متطورة لوضع المرأة في المجتمع، فهو – على سبيل المثال- لا يرى اختلافاً بين الرجل والمرأة سوى في الدرجة، كما يراها صالحة لكافة الأعمال والوظائف التي يشغلها الرجال، وهو من الناحية الثقافية لا يميز بين الذكر والأنثى، فكلاهما لديه جدير بالعلم النافع الذي يُسهم في رقيِّ الأمم وتقدمها، ومن الناحية السياسية نراه يؤكد على عدم استحالة أن تصل المرأة إلى أعلى المناصب طالما نشأت على الأخلاق والخصال الحميدة . وعلى عكس هذه الصورة نرى الفيلسوف الغربي جان جاك روسو قد حطَّ من شأن المرأة ونظر إليها نظرة متدنية، فهي في رأيه لا تصلح لأيِّ مهمة سواء أكانت مهمة اجتماعية، أو ثقافية، أو سياسية، وليس لها سوى أعمال المنزل، وإشباع شهوة الرجل وتلبية احتياجاته، وهو يعرض ذلك كله في أسلوب لا يخلو من سخرية واستهزاء.
وهنا يتجلى الفارق الكبير بين الرؤية المستنيرة التي تبناها ابن رشد والتي استضاء فيها بهدي الإسلام في عدله ومساواته بين الرجل والمرأة في التكاليف الشرعية، وتحمل المسئوليات العامة والخاصة، وبين النظرة الضيقة، والفكر الظلامي الذي تبناه روسو تجاه المرأة وقضاياها، ولا ريب أننا في حاجة إلى توضيح البون البعيد والفرق الشاسع بين النَظْرتين، لاسيما في هذا العصر الحالي الذي يُتهم فيه الإسلام من أعدائه – كذباً وافتراءً- بمعاداة المرأة وهضم حقوقها، ومن ثمّ كان هذا البحث لتجلية الأمر حول هذا الموضوع.
This research seeks to draw a comparison between the status of women in Islamic philosophy and Western philosophy by examining the legacy of two of the most famous men of philosophy in Islamic and Western civilizations: Ibn Rushd (d. 594 AH) and Jean-Jacques Rousseau (d. 1778 AD).
As for Ibn Rushd: he exalted the status of women and presented an advanced human vision of the status of women in society. He - for example - does not see a difference between men and women except in degree, and he also sees her  as valid for all the work and jobs that men occupy, and from a cultural standpoint, he does not distinguish between male and female., both of them are worthy of useful knowledge that contributes to the advancement and progress of nations. From a political standpoint, we see him emphasizing that it is not impossible for a woman to reach the highest positions as long as she is raised with good morals and qualities.
In contrast to this image, we see that the Western philosopher Jean-Jacques Rousseau degraded the status of women and looked at them in a low light. In his opinion, she is not suitable for any task, whether social, cultural, or political. she only hase housework, satisfying a man’s lust, and meeting his needs. He presents all of this in a manner that is not devoid of sarcasm and ridicule.
Here the great difference becomes clear between the enlightened vision that Ibn Rushd adopted, in which he was illuminated by the guidance of Islam in its justice and equality between men and women in the legal duties and bearing public and private responsibilities, and the narrow view and obscurantist thought that Rousseau adopted towards women and their issues. There is no doubt that we need to Clarifying the far-reaching difference and the vast difference between the two viewpoints, especially In this current era in which Islam is accused by its enemies - falsely and slanderously - of being hostile to women and denying her rights, and therefore this research was to clarify the matter on this subject.

الكلمات الرئيسية