لطائف في التفسير العقدي للآيات: (73-76) من سورة الإسراء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث في وزارة الأوقاف الأردنية - أستاذ مساعد سابق في جامعة تبوكالمملكة العربية السعودية

10.21608/bfdm.2024.369447

المستخلص

تناولت الدراسة الحديث عن: لطائف في التفسير العقدي للآيات: (73-76) من سورة الإسراء، وبينت الدراسة أن هذا البحث يتكون من مقدمة وتمهيد وثلاثة مباحث وخاتمة وفهرس للمصادر والمراجع، وذكرت الدراسة في المقدمة أهمية الموضوع وأسباب اختياره، وأهداف البحث وخطته، ومن أهداف الدراسة اهتمام البحث بدراسة الآيات القرآنية 73-76 من سورة الإسراء، وإبراز أهم ما فيها من أراء تفسيرية ومسائل دقيقة في العقيدة، والوقوف على أبرز الشبهات التي أثيرت حول بعض التفسيرات لظاهر الآيات، للرد عليها في محاولة الوصول للفهم الصحيح، كما ذكرت الدراسة اللطائف التفسيرية العقدية في هذه الثلاث آيات، ثم ذكرت جملة من النتائج من أهمها: غاية الكفر وأهله منذ بدء الوحي إلى أن يرث الله الأرض ومن عليها تكمن في محاولة النيل من الإسلام وأهله، وبث الشبه والفتن للتشكيك بالقرآن الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه، وبالنبي الكريم المعصوم بتوفيق الله عن الميل والركون لأهل الشرك والضلال، فمكرهم متجدد، ومكر أولئك هو يبور.
The study dealt with the talk about: Lataif fi the doctrinal interpretation of verses: (73-76) of Surah Al-Isra. The study showed that this research consists of an introduction، a preface، three sections، a conclusion، and an index of sources and references. The study mentioned in the introduction the importance of the topic، the reasons for choosing it، the objectives and plan of the research، and Objectives of the study: The research is concerned with studying Quranic verses 73-76 of Surah Al-Isra، highlighting the most important interpretive opinions and precise issues in the faith، and identifying the most prominent suspicions that have been raised about some interpretations of the apparent meaning of the verses، in order to respond to them in an attempt to reach the correct understanding، as mentioned in the study Al-Latif. The doctrinal interpretation of these three verses، then I mentioned a number of results، the most important of which is: The purpose of disbelief and its people from the beginning of the revelation until God inherits the earth and those on it lies in an attempt to undermine Islam and its people، and to spread suspicion and strife to cast doubt on the Qur’an، which falsehood does not come to from before it or from. Behind him، and by the honorable and infallible Prophet، with God’s grace، from the inclination and stagnation of the people of polytheism and misguidance، for their deception is renewed، and the deception of those people is fading away.

الكلمات الرئيسية