الإعجاز التشريعي في القرآن الكريم "الحقوق المالية للمرأة المطلقة والمختلعة أنموذجا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التفسير وعلوم القرآن، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

القرآن معجزة الله الباقية الخالدة، تعددت وجوه اعجازه، منها إعجازه التشريعي فيما يتعلق بحقوق المرأة المطلقة والمختلعة ماديا، والوفاء بها، ومناسبتها لكل زمان ومكان، وقد اتبعت في البحث المنهج الإستقرائي التحليلي، فقمت بجمع الآيات ذات الصلة بالبحث، وتصنيفها موضوعيا، ودراستها من خلال كتب التفسير، وقد قسمت البحث إلى مقدمة، ومبحثين وخاتمة، تناولت في المقدمة أهمية البحث وأسباب اختياره والدراسات السابقة، وتناولت في المبحث الأول: الحقوق المالية للمرأة المطلقة في القرآن الكريم، المتمثلة في نصف المهر إذا طلقت قبل المسيس، ومؤخر الصداق إذا طلقت بعد الدخول ولم تستوف مهرها، ونفقة المتعة والعدة وأجر الرضاع وحق السكنى في بيت الزوجية في وقت العدة، وتناولت في المبحث الثاني: حقوق المرأة المختلعة في القرآن الكريم، وبينت فيه تعريف الخلع وأسبابه والجكمة منه، واهتمام القرآن الكريم بالمرأة حال الخُلْع، واعتباره حق السكنى من الحقوق الثابتة التي لا تسقط بالخلع، ويلزم الزوج الوفاء به، ويلزم الزوجة عدم الخروج منه، وكذلك لا يسقط الخلع سوى الحقوق التي أسقطتها الزوجة، وما عداه من الحقوق الثابتة التي لم تسقطها الزوجة لا تسقط، وهذا ما ذهب إليه جمهور الفقهاء، خلافا لأبي حنيفة حيث ذهب إلى أن الخلع يُسقِط جميع الحقوق المالية للزوجة على الزوج، ثم ذيلت البحث بخاتمة بينت فيها أهم نتائج البحث منها، الوفاء بحقوق المرأة المطلقة والمختلعة، وعدالة التشريع الإسلامي ومراعاة الزوجين في التشريعات الأسرية، فكان وسطا عدلا لكل من الزوجين، فلم يبخس المرأة حقها، ولم يكلف الزوج فوق طاقته.
The Qur’an is the everlasting miracle of God. Its miracles have many faces، including its legislative miracle with regard to the rights of divorced and financially disabled women، its fulfillment of them، and its suitability for every time and place. In the research، I followed the inductive and analytical approach، so I collected verses relevant to the research، classified them objectively، and studied them through He wrote interpretations. The research was divided into an introduction، two sections، and a conclusion. In the introduction، it dealt with the importance of the research، the reasons for choosing it، and previous studies. In the first section، it dealt with: the financial rights of a divorced woman in the Holy Qur’an، represented by half the dowry if she divorced before consummation، and the deferred dowry if she divorced after consummation. She did not receive her dowry، maintenance expenses، the waiting period، breastfeeding wages، and the right to live in the marital home during the waiting period.
In the second section، I dealt with: the rights of a divorced woman in the Holy Qur’an، and explained in it the definition of divorce، its causes، and the remedy for it، and the Holy Qur’an’s concern for the woman in the event of divorce، and considering the right to housing as one of the established rights that are not waived by divorce، and the husband is obligated to fulfill it، and the wife is obligated not to depart from it، as well as Khul’ only annuls the rights that the wife has renounced. Other fixed rights that the wife has not waived are not waived، and this is what the majority of jurists have held، in contrast to Abu Hanifa، who held that khula waives all the financial rights of the wife to the husband. Then I concluded the research with a conclusion in which I explained the most important results of the research، including fulfilling the rights of the divorced woman. And the divorced woman، and the justice of Islamic law and consideration of the spouses in family legislation، so he was a fair mediator for each of the spouses، so he did not deprive the woman of her rights، and he did not burden the husband beyond his capacity.

الكلمات الرئيسية