القول بالمعرّب في القرآن الكريم وأثره في التفسير " دراسة نظرية تطبيقية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الكتاب والسنة - كلية الدعوة وأصول الدين - جامعة أم القرى - السعودية.

المستخلص

عنوان البحث: القول بالمعرّب في القرآن الكريم وأثره في التفسير -دراسة نظرية تطبيقية- قسّم الباحث دراسته في هذا البحث إلى قسمين: قسم نظري: مهّده ببيان قضيتين: إحداهما: تتعلق بتعريف المعرّب، والفرق بينه وبين المولد والدخيل. والأخرى: تتعلق بمعايير أعجمية اللفظ. ثم ناقش آراء العلماء في وقوع المعرّب في القرآن الكريم، وبيّن أثر القول بوقوعه على التفسير. القسم الثاني: تطبيقي، وتناول فيه الباحث دراسة بعض المفردات القرآنية التي قيل بتعريبها، ذاكرا مواضعها في كتاب الله (¸)، ومثنيًا بنسبة القول بتعريبها إلى قائلها، ومثلثًا بدراستها، خاتمًا تلك الدراسة ببيان الأثر التفسيري.
وقد خلص الباحث بعد انتهائه إلى عدة نتائج:

أن المفردات القرآنية التي قيل بتعريبها مع التفسير على ضربين: مفردات لها الأثر الأكبر في التفسير، ومفردات لها أثرها الموضعي فيه.
تباينت مواقف المفسرين في التعامل مع المفردات المعرّبة بناء على أصل الخلاف في وقوع المعرّب في القرآن الكريم من عدمه.
ظهر أثر المعرّب في القرآن الكريم من عدة جوانب: من حيث توسيع معنى الآية، والترجيح بين الأقوال التفسيرية المقبولة، وبيان ضعف بعضها، والوقوف على حكم الآية من حيث النسخ وعدمه، ونحو ذلك.

The researcher divided his study in this research into two parts Theoretical section: paved with a statement of two issues:
One of them: related to the definition of the Arabized person، and the difference between the Mawlid and the intruder. The other: related to the criteriaof foreign pronunciation. Then he discussed the opinions of scholars regarding the occurrence of the Arabic word in the Holy Qur’an، and explained the impact of the statement of its meaning on interpretation.
An applied section، in which the researcher studied some Qur’anic vocabulary that was said to be Arabized، mentioning their places in the Book of God Almighty، praising the saying that they were Arabized to those who said them، and then studying them، concluding that study with a statement of the interpretive effect..
After completing it، the researcher concluded several results:

The Qur’anic vocabulary that is said to be Arabized with interpretation is of two kinds: vocabulary that has an impact on interpretation، as it is few، and vocabulary that has no impact on interpretation، which is the most general and most
The positions of the commentators varied in dealing with Arabized vocabulary، maintaining the origin of the disagreement regarding whether or not Arabization occurs in the Holy Qur’an
The influence of the Arabizer appeared in the Holy Qur’an in several aspects: in terms of expanding the meaning of the verse، weighing between accepted interpretive statements، pointing out the weakness of some of them، determining the ruling on the verse in terms of abrogation or non-abrogation، and so on.

الكلمات الرئيسية