كرامات الأولياء عند الصوفية..

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة و الفلسفة - كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية - جامعة الأزهر - مصر

المستخلص

الكرامات ثابتة عند الصوفية بالكتاب والسنة والإجماع. ولظهور الكرامات حكم وأسباب، حاول الصوفية التماسها والوقوف عليها، ومنها تصديق الله ــ تعالى ـــ للولي في ولايته، فتكون دليلاَ على أن صاحبها يسير على الجادة وأنه يسلك الطريق القويم. والكرامات نوعان: حسية ومعنوية. ووجود كل نوع من أنواع الكرامات متوقف على نوع السلوك الذي يسلكه الولي في طريقه إلى الله، فالجزاء يكون من جنس العمل، فإن كان الطريق الذي سار فيه السالك إلي ربه ــ عز وجل ــ هو كبح جماح شهواته والسيطرة على حواسه وحدها بحدود الشرع كانت الكرامات التي يجريها الله ــ تعالى ــ على يديه كرامات حسية، أما إذا سلك الولي طريقاً قلبياً يقوي به يقينه ويزيد به من خشيته لله ويصدق فيه توكله علي الله كانت الكرامات التي يجريها الله ــ عز وجل ــ على يديه كرامات معنويه. علي الرغم من كثرة الكرامات المسرودة في كتب الصوفية إلا أن غالبيتهم لا يرون وجود تلازم بين الكرامات والولاية، فتكون الكرامات ثمرة للولاية ودليل على صدقها إن وُجدت، بينما لا يكون عدم حصولها دليل على عدم الولاية، وفى هذه الحالة لا تكون الكرامات شرطاً في الولاية، والكرامات ــ عند الصوفية ــ ليست المعيار الذي يفاضلون به بين الأولياء بعضهم البعض، فهي ليست دليل على أن الولي الذي ظهرت على يديه أفضل من غيره من الأولياء الذين لم تظهر لهم كرامات، فقد يحصل للمفضول ما لا يحصل للفاضل. وللكرامة ضوابط ــ لا بد منها لقبولها ــ هي الثبوت بالسند السليم والرواية الصحيحة، وخلوها من المخالفات الشرعية، ووقوعها في زمن التكليف.
Karamat is established among Sufis by the Qur’an، Sunnah، and consensus. There are rules and reasons for the appearance of the Karamat، and the Sufis tried to seek and understand them، such as supporting the Muslims، and God Almighty’s confirmation of the guardian in his guardianship، so they are evidence that the owner is walking on the right path and that he is following the right path. There are two types of dignity: sensory and moral. The existence of each type of karamat depends on the type of behavior that the guardian takes on his path to God. The reward is of the same type as work. If the path that the seeker takes to his Lord - the Almighty - is to curb his desires and control his senses alone within the limits of the Sharia، then the karamat that God Almighty bestows them on his hands as physical honors، but if the guardian follows a path of the heart that strengthens his certainty، increases his fear of God، and authenticates his trust in God، then the honors that God Almighty bestows on his hands are moral honors. Despite the large number of karamat listed in the books of Sufis، the majority of them do not see a correlation between karamat and guardianship، so karamat are a result of guardianship and evidence of its sincerity if it exists، while not obtaining them is not evidence of a lack of guardianship، and in this case karamats are not a condition for guardianship. Karamat - according to the Sufis - is not the criterion by which they differentiate between saints one another. They are not evidence that the saint who appeared at his hands is better than other saints who did not appear to have miracles. The virtuous may attain what does not happen to the virtuous. Dignity has certain conditions - which are necessary for it to be accepted - which are that it is proven with a sound chain of transmission and a correct narration، that it is free from legal violations، and that it occurs within the time of obligation 

الكلمات الرئيسية