التوقيف في علوم القرآن (دراسة تأصيلية نقدية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التفسير وعلوم القرآن المساعد بكلية أصول الدين بالقاهرة.

المستخلص

يُعدُّ معرفة استمداد أي علم، والوقوف على منابعه التي يُستقى منها، ومصادره التي يرجع إليها من المبادئ المهمة التي تُنير السبيل أمام طالبه، ومصطلح التوقيف من المصطلحات التراثية المستعملة في شتى العلوم، وقد أورده الكاتبون في علوم القرآن- قديمًا وحديثًا- في مؤلفاتهم، ودوَّنوه في دفاترهم، وردَّدوه في معرض حديثهم عن بعض المسائل المتعلقة بالقرآن الكريم: هل هي توقيفية أو اجتهادية؟
وجاء هذا البحث ليُلقي الضوء على هذا المصطلح بهدف التأصيل والتقعيد له محرِّرًا مفهومه، ومُبيِّنًا منابعه التي يثبت بها، وجامعًا مسائله في علوم القرآن مع ذكر أدلة توقيفها، ومُوضِّحًا فوائد معرفتها، ومناقشًا المسائل التي قيل بتوقيفها ناظرًا في أدلتها بغرض الوصول إلى صحة الحكم بتوقيفها من عدمه.
 وقد تكوَّن البحث مقدمةٍ، وثلاثة فصول، وخاتمة. أمَّا الفصل الأول، فعنوانه: مصطلح التوقيف في علوم القرآن تحقيقٌ وتعريفٌ، وفيه أربعة مباحث. وأمَّا الفصل الثاني، فتضمَّن: ما ثبت توقيفه من علوم القرآن، وفيه أربعة مباحث. وأمَّا الفصل الثالث، فتضمَّن: ما قيل بتوقيفه من علوم القرآن ولم يثبت، وفيه ثلاثة مباحث. وخاتمةٍ: فيها أهم ما توصل إليه هذا البحث من نتائج، وبعض المقترحات، وأهم المصادر والمراجع، وفهرس الموضوعات.
 واتبعتُ فيه عدة مناهج، هي: (المنهج الاستقرائي - والوصفي - والتحليلي - والنقدي).
وانتهيتُ إلى: أنَّ التوقيف هو ما أطلعنا الشارع الحكيم عليه وبيَّنه لنا بنصٍّ شرعيٍّ من الوحييْن الشريفين - الكتاب والسنة- ممَّا لا دخل للعقل والاجتهاد فيه، ومنابعه التي يثبت بها لا تخرج عن أربعةٍ: ما نصَّ عليه القرآن الكريم، ما وردت به سنةٌ صالحةٌ للحجية، ويلحق بهما: قول الصحابي الذي له حكم المرفوع إلى النبي ، ولا يُعطى حكم المرفوع إلا بشرطين: أن يكون ممَّا لا مجال للرأي والاجتهاد إليه سبيل، وألَّا يُعرف الصحابي بالأخذ عن بني إسرائيل، الإجماع المبني على مستندٍ شرعيٍّ من القرآن أو السنة أو هما معًا، وأنَّ هناك فرقًا دقيقًا بين النقل والتوقيف، وأنَّ لمعرفة مسائل التوقيف في علوم القرآن فوائد جليلةً .
It is knowing the origin of any knowledge, and identifying its sources from which it is derived, and its sources to which it can be traced, which are among the important things that illuminate the path for its student. The term tawqif is one of the traditional terms used in various sciences, and writers on the sciences of the Qur’an - ancient and modern - have mentioned it in their books and medicines. . In their notebooks, they mentioned it while talking about some issues related to the Holy Qur’an: Is it socialism or ijtihad?
This research came to shed light on this term for the purpose of rooting and standardizing it, liberating its concept, explaining its sources that prove it, collecting its issues in the sciences of the Qur’an, mentioning its evidence, explaining its benefits, and discussing the issues that the Prime Minister referred to as being honorably suspended in its evidence, with the aim of reaching the validity of suspending it from . no.
They may consist of an introduction, three chapters, and a conclusion. As for the first chapter, its title is: The term “tokenization” in the sciences of the Qur’an: investigation and definition, and it contains four sections. As for the second chapter, it includes: the sciences of the Qur’an that it organizes, and it contains four topics. As for the third chapter, it includes: what has been suspended from the sciences of the Qur’an and has not been proven, and it contains three topics. A conclusion: It contains the most important findings of this research, and some suggestions, the most important of which are importance and review, and an index of the topic.
I followed several approaches: (inductive, descriptive, analytical, and critical approaches).
And I concluded: So the suspension is what the Wise Legislator informed us of and clarified for us with a legal text from the two noble revelations - the Qur’an and the Sunnah - about what reason and effort have nothing to do with, and its sources by which it is proven do not go beyond four: what the Holy Qur’an stipulates, what is mentioned in the Sunnah of Salih. The truth. And attached to them: the saying of the Companions, which has the ruling referred to the Prophet, may God bless him and grant him peace. The ruling that is referred to the Prophet, may God bless him and grant him peace, is not given except under two conditions: that it be from what there is no room for supplication and investigation in the name of a path, and that the Companion not take from the Children of Israel, the consensus based on the legal legitimacy of the Qur’an or the Sunnah. Or they are for that reason, and that there is a subtle difference between transmission and suspension, and that learning important issues in the sciences of the Qur’an has benefits.

الكلمات الرئيسية