يتناول البحث النظرية النقدية، وتعتمد الدراسة فيه منهجًا وصفيًا تحليليًا لمراجعة الأفكار العامة للنظرية النقدية، والسعي إلى فهم وتحليل أبعادها في تعزيز النقد الذاتي وتحدي القيم التقليدية لمواجهة الهيمنة الفكرية والاجتماعية. وقد اشتهرت النظرية النقدية بمسمى مدرسة فرانكفورت، وهي حركة فكرية فلسفية تأسست عام 1923م في ألمانيا، وتهدف إلى نقد وتفكيك الأنظمة الفكرية والاجتماعية المهيمنة. يوضح البحث تعريف النظرية النقدية وملامحها العامة، وكيف نشأت. وأظهر البحث مراحل تطور النظرية النقدية والمؤثرات عليها كتأثير فلسفات كانط وهيجل وماركس، والتحليلات النفسية لفرويد، وغير ذلك. ويركز البحث على سمات مدرسة فرانكفورت الأساسية مثل: اتسامها بطابع نقدي ثوري، فنقدت التشيؤ والاغتراب، والعقلانية التقنية، والقمع والتسلط في المجتمعات الصناعية المتقدمة. وأبرز البحث بعضًا من أعلام مدرسة فرانكفورت مثل هوركهايمر، أدورنو، وماركوز، والتر بنيامين، وإريك فردوم، ويورغن هابرماس. وخُتم البحث بعرض بعض من إيجابيات وسلبيات النظرية النقدية. This research addresses critical theory, employing a descriptive-analytical methodology to review its general concepts and analyze its dimensions in promoting self-criticism and challenging traditional values to confront intellectual and social dominance. Critical theory, also known as the Frankfurt School, is a philosophical intellectual movement established in 1923 in Germany, aiming to critique and deconstruct dominant intellectual and social systems. The study provides a definition of critical theory, its general features, and its origins. It highlights the stages of its development and the influences on it, such as the philosophies of Kant, Hegel, and Marx, the psychoanalytic insights of Freud, among others. The research focuses on the core features of the Frankfurt School, such as its revolutionary critical nature, its critique of reification and alienation, technical rationality, oppression, and authoritarianism in advanced industrial societies. The research also sheds light on prominent figures of the Frankfurt School, including Max Horkheimer, Theodor Adorno, Herbert Marcuse, Walter Benjamin, Erich Fromm, and Jürgen Habermas. The study concludes by presenting some of the strengths and weaknesses of critical theory.
باحكيم, فاطمة ناصر. (2025). النظرية النقدية "مدرسة فرانكفورت" عرض ونقد. مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية, 44(44), 1010-1068. doi: 10.21608/bfdm.2025.441595
MLA
فاطمة ناصر باحكيم. "النظرية النقدية "مدرسة فرانكفورت" عرض ونقد", مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية, 44, 44, 2025, 1010-1068. doi: 10.21608/bfdm.2025.441595
HARVARD
باحكيم, فاطمة ناصر. (2025). 'النظرية النقدية "مدرسة فرانكفورت" عرض ونقد', مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية, 44(44), pp. 1010-1068. doi: 10.21608/bfdm.2025.441595
VANCOUVER
باحكيم, فاطمة ناصر. النظرية النقدية "مدرسة فرانكفورت" عرض ونقد. مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية, 2025; 44(44): 1010-1068. doi: 10.21608/bfdm.2025.441595