التصوير القرآني لهلاك الأمم والطغاة (قوم نوح عليه السلام أنموذجًا) دراسة تفسيرية موضوعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الشريعة والدراسات الإسلامية، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملك عبد العزيز، المملكة العربية السعودية.

2 أستاذ مساعد بقسم الشريعة والدراسات الإسلامية، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملك عبدالعزيز، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

هدف البحث: إيضاح المقصود بالتصوير القرآني، وإبراز تصوير القرآن الكريم لمشهد هلاك قوم نوح عليه السلام من خلال التصوير البياني، والتصوير النفسي، والتصوير الحركي. وإبراز جوانب العظمة في التصوير القرآني تنظيرًا وتطبيقًا. منهج البحث: اعتمدت الباحثة في هذا البحث المنهج الاستقرائي: الذي يقوم على التتبُّع لأمور جزئية؛ لاستنتاج أحكام عامة منها، وعليه أقوم باستقراء الآيات التي صورت هلاك الأمم والطغاة، وكذا أقوال المفسرين فيها، ثم أتبعه بالمنهج التحليلي: وهو أسلوب لوصف المحتوى الظاهر أو المضمون الصريح للمادة المراد تحليلها؛ لتحليل ما تم استقراؤه من جزئيات المادة البحثية حول تصوير القرآن لهلاك الأمم والطغاة، من حيث الشكل والمضمون؛ تلبية للاحتياجات البحثية التي تطلبها هذه الدراسة، ثم الاستدلال والاستنباط، الذي يقوم على التأمُّل في أمور جزئية ثابتة لاستنتاج أحكام منها. هيكل البحث:فقد اقتضت طبيعة هذه الدراسة أن تُقسَّم إلى: مقدِّمة، ومبحثين، وخاتمة، وفهارس توضيحية، وهي كالآتي: المبحث الأول:  التعريف بلفظة التصوير، وورودها في القرآن الكريم، ودلالاتها في السياق القرآني، وفيه مطلبان: المطلب الأول: تعريف التصوير لغة واصطلاحًا. المطلب الثاني: دلالة التصوير القرآني عند القدماء والمحدثين. المبحث الثاني: التصوير القرآني لهلاك قوم نوح -عليه السلام، وفيه مطلبان : المطلب الأول: تصوير القرآن الكريم مشهد هلاك قوم نوح عليه السلام على مستوى اللغة والتراكيب . المطلب الثاني: تصوير القرآن الكريم مشهد هلاك قوم نوح عليه السلام على مستوى المعاني والصور . ثم الخاتمة . وفهرس المصادر والمراجع. ومن أبرز ما توصلت إليه الدراسة من نتائج ما يلي : استخدم القرآن الكريم الكلمات القوية في تصوير هلاك الأمم، وهي كلمات استمدت قوتها من قوة صفات حروفها ومخارجها. - وظف النظم القرآني الحروف والأدوات، وعدد كبير من الصيغ والتراكيب في خدمة مشاهد هلاك الأمم. - توجد علاقة وثيقة بين الجوانب البيانية والجوانب النفسية، فالبيان هو القالب الذي يرشدنا إلى الدلالات النفسية، والألفاظ خدم للمعاني. - التصوير النفسي من أهم الدلالات التي يمكن استنباطها من الكلام، ولا يمكن تجاوزها عند البحث عن دلالة الألفاظ؛ حيث تنعكس المعاني النفسية بصورة واضحة تجاه الألفاظ، فالأجواء النفسية تكشف عن جانب من المعنى يختبئ خلف الألفاظ.
This study aims to clarify the concept of Qur'anic depiction and examine how the Qur'an portrays the destruction of the people of Noah (peace be upon him). It focuses on three main aspects of Qur'anic depiction: rhetorical imagery, psychological representation, and dynamic movement. Additionally, the research seeks to highlight the magnificence of Qur'anic depiction, both theoretically and practically. The study adopts an inductive methodology, which involves analyzing specific cases to derive general conclusions. This is achieved by examining Qur'anic verses that depict the destruction of nations and tyrants, alongside the interpretations of classical and contemporary exegetes. Following this, the analytical method is employed to describe and interpret the explicit content of these verses, exploring both their form and substance in line with the research objectives. Additionally, the study incorporates deductive reasoning, whereby established textual elements are examined to infer broader meanings and implications. Given the nature of this study, it is structured into an introduction, two main chapters, a conclusion, and an index of sources and references. The first chapter provides a comprehensive definition of the term "depiction" and examines its occurrences in the Qur'an, along with its contextual meanings. It is divided into two sections: the first defines depiction linguistically and terminologically, while the second explores the significance of Qur'anic depiction as understood by classical and modern scholars. The second chapter focuses on the Qur'anic depiction of the destruction of the people of Noah (peace be upon him), analyzing the linguistic and structural representation of their destruction in the first section, and the thematic and visual representation in the second. The study concludes with a summary of findings, followed by an index of sources and references. The findings of this research highlight the depth and power of Qur'anic depiction, particularly in its portrayal of the destruction of past nations. The Qur'an employs strong and impactful diction, selecting words whose intensity is derived from the phonetic characteristics and articulation of their letters, thereby enhancing the dramatic effect of the narrative. Furthermore, Qur'anic composition makes use of phonetic elements, linguistic tools, and a variety of syntactical structures to reinforce the imagery of destruction, creating a vivid and immersive experience for the reader. The study also underscores the intricate relationship between rhetorical and psychological aspects of Qur'anic depiction. Rhetorical expression serves as the framework that guides the reader toward psychological meanings, illustrating how words function as vehicles for deeper connotations. Psychological imagery is a crucial component of the Qur'anic narrative, as emotional undertones embedded in word choices reveal profound meanings that transcend their literal interpretations. These psychological dimensions play an essential role in shaping the overall impact of Qur'anic expressions. Through this study, it becomes evident that the Qur'anic depiction of destruction is not merely a historical account but a sophisticated rhetorical and psychological experience that resonates deeply with its audience. By integrating linguistic, psychological, and dynamic elements, the Qur'anic narrative achieves a powerful and multifaceted portrayal that enhances comprehension, strengthens emotional engagement, and reinforces the underlying message of divine justice and retribution.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية