نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم التفسير وعلوم القرآن- كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالسادات -جامعة الأزهر- مصر.
المستخلص
رد الباحث على زعم بعض المستشرقين دخول قراءات غير متواترة إلى النص العثماني معتمدين على الزعم بعدم إعجام وشكل المصحف العثماني عن زمن نسخه، ومن الحقائق التي بينها في إطار الرد على تلك الشبهة أولا: إثبات أن الإعجام سابق في الوجود على العهد النبوي بعدة قرون، بأدلة عقلية ونقلية وأثرية، وثانيا: إثبات تأخر نقط الإعراب الذي وضعه أبو الأسود الدؤلي عن نسخ المصاحف العثمانية، وثالثا: بين أنه كان في إعجام بعض مصاحف العامة والكبار والصغار، وبعض كبار الصحابة، والأعاجم، والمبتدئين، غنية عن إعجام المصاحف الأمهات، وأن انتشار الإعجام بصفة رسمية، حصل ما بين أعوام 75ه إلى 86ه ثم وضع الحركات الخليل الفراهيدي ما بين أعوام 120-175ه تقريبا، وأشار إلى أن النبي -r- قد بعث والخط العربي مكتمل الخصائص. ورابعا: بين أن خلو المصاحف الأمهات من النقط والشكل، ساهم في حفظ القراءات، ودل على حصر القراءات التي تعد قرآنا، وتواترها؛ وخامسا: وضح حرص الصحابة على المخالفة في رسم المصاحف العثمانية، لتحتمل القراءات المتواترة لفظا وتقديرا قدر الإمكان. وسادسا: بين أن قصد المستشرقين من قولهم بنشأة قسم كبير من القراءات، بسبب خلو المصاحف العثمانية من الإعجام والشكل، الطعن في كونها وحيا، ومساواتها بالقراءات الشاذة بابتداع جملة "التراث الشفوي" وسابعا: بين البحث أن شبهة جولدتسيهر وآرثر جفري وبرجستراسر دخول قراءات غير متواترة إلى الرسم العثماني لخلوه من الإعجام والشكل، وما اتصل بها من فروع المفتريات، وشبهة آرثر جفري من أنه كان على القارِئ نفسه أن ينقط ويشكل هذا النص العثماني الخالي من النقط والشكل على مقتضى معاني الآيات، يبطلهما إجماع الأمة على تقييد قبول القراءات المعتد بها قرآنا مقدسا بالتلقي بطريق السماع والتلقي والمشافهة، بسند صحيح متواتر مرفوع إلى النبي -r- إلى يوم الناس هذا، وعدد مظاهر الحرص التي تعد أدلة على توفر الدواعي على نقل القرآن وقراءاته، مما يقطع بالاستحالة العادية لإمكانية دخول قراءة ما غير متواترة إلى النص العثماني ووجوه قراءاته، لأي سبب كان، وأن الأساس في حفظها هو روايتها تلقينا وسماعا ومشافهة، بطريق متواتر، لتوفر الدواعي على نقلها، وأن حرصهم على الرسم كان تزيدا في التوثيق، بدليل وجود كيفيات في نطق ألفاظ القرآن لا يمكن معرفتها دون تلقين، وأن الإعجام والتشكيل من تمام لفظ القرآن المجمع على نزوله بقراءاته من السماء وثامنا: بين الباحث من الأحكام استحباب أو إيجاب نقط المصاحف العثمانية وشكلها ونحو ذلك من الإفادات، وتحريم كتابة المصحف بغير الرسم العثماني، وإجماع الأمة على قبول القراءات الأئمة العشرة المتواترة. وتاسعا: ذكر أهم النتائج والتوصيات من وجوب تناول الشبه بطرق أكثر تخصصا وعمقا وفق أصول المناظرات والأساليب المنطقية والأصولية والسبر والتقسيم ومراجعة أهل التخصص في العلوم المختلفة باعتبار رد الشبه مسؤولية جماعية علمية وتشكيل لجان متابعة رسمية أو غير رسمية لمساعدة الباحثين في رد الشبه والعمل على استمرار الالتزم بالرسم العثماني.
The researcher responded to the claim by some Orientalists that some non-mutawatir readings entered the Ottoman text, relying on the claim that the Ottoman Qur'an does not have a diction and the form of the Ottoman Qur'an; because diction did not exist originally, and the form of the Ottoman Qur'an was later than the time of its copying, and among the facts that he showed in response to this suspicion, first: proving that diction predates the prophetic era by several centuries, with rational, transmitted and archaeological evidence: Abu al-Aswad al-Duwali's Arabic dots were later than the copies of the Ottoman Qur'an. Thirdly, he showed that the Arabicization of some of the Qur'ans of the common people, adults and children, some of the senior companions, foreigners, and beginners was sufficient for the Arabicization of the original Qur'ans, and that the spread of official Arabicization occurred between the years 75 AH to 86 AH and then the movements of Khalil al-Farahidi between approximately 120-175 AH and pointed out that the Prophet -r- was sent with a fully characterized Arabic handwriting. Fourth: He showed that the absence of dots and shapes in the Qur'an contributed to the preservation of the readings, and indicated the limitation of the readings that are considered the Qur'an, and their frequency; fifth: He explained the keenness of the companions to violate the drawing of the Ottoman Qur'an, to tolerate the frequent readings, both verbally and quantitatively, as much as possible. Sixth: The Orientalists' intention in stating that a large number of readings originated because the Ottoman Qur'an was devoid of augmentation and form, was to challenge its revelation and equate it with anomalous readings by inventing the phrase “oral heritage.” Seventh: The research showed that the claim of Goldziher and Arthur Jeffrey and Bergstrasser that non- mutawatir readings entered the Ottoman script because it was free of dotting and shaping, and the related branches of fabrications, and Arthur Jeffrey's suspicion that the reader himself had to dot and shape this Ottoman text free of dotting and shaping according to the meaning of the verses, are invalidated by the unanimity of the ummah to restrict the acceptance of the readings recognized as the Holy Qur'an to receiving them by hearing, receiving, and oral tradition with a valid, mutawatir authority up to the Prophet -r- until this day of the people of God. He also listed the aspects of their keenness that are evidence of the availability of motives for the transmission of the Qur'an and its readings, which cuts off the normal impossibility of the possibility of a non-mutawatir reading entering the Ottoman text and the faces of its readings, for any reason whatsoever, and that the basis for preserving them is to narrate them by word of mouth, hearing, and oral tradition, in a mutawatir way, because of the availability of motives for their transmission, and their keenness on drawing was to increase authenticity, as evidence of the existence of qualities in the pronunciation of Qur'anic words that cannot be known without teaching, and that the spelling and formation are from the complete pronunciation of the Qur'an that was agreed upon in its revelations from heaven and eighth: From the rulings, the researcher showed the desirability or obligation of dotting the Ottoman Qur'an, its shape and other benefits, the prohibition of writing the Qur'an without the Ottoman drawing, and the consensus of the Ummah to accept the ten recitations of the ten Imams . Ninth: Mentioning the most important results and recommendations from the functions of the quasi-judicial in more specialized and in-depth ways, and allocating effective and fundamental principles and techniques, and probing, dividing, and reviewing specialists in the various sciences, while considering the quasi-judicial as responsible and a collective scientific responsibility, and forming community follow-up committees or non-assistant committees to work on responding to judicial quasi-judicial on the commitment to effective drawing .
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية