يهدف هذا البحث إلى بيان الأسباب التي أدت إلى انتشار ظاهرة القتل في المجتمعات الإسلامية، وطرق علاجها في ضوء السنة النبوية، وقد قسمت البحث إلى عشرة مباحث، بينت في هذه المباحث مفهوم القتل، و الأسباب المؤدية إلى سفك الدماء، وضوابط القتال المشروع، والهدف من غزوات النبي صلى الله عليه وسلم، وموقف المسلم من القتال في وقت الفتنة، وحكمة تشريع القصاص في بعض الحدود الشرعية، والعقوبات الدنيوية والأخروية المترتبة على سفك الدماء، وكيفية تصدي السنة النبوية لهذه الظاهرة، ثم ختمت البحث بأهم النتائج، ومن أبرزها: 1- ضرورة معالجة الأسباب التي تؤدي إلى سفك الدماء بغير حق للحد من انتشار هذه الظاهرة. 2- سافك الدماء بغير حق لا يخرج من الإيمان والإسلام، ولا يدخل في الكفر إلا إذا كان مستحلا للقتل. 3- عدم إباحة دم المسلم إلا بكفر بعد إيمان، أو زنا بعد إحصان، أو قتل نفس بغير حق. 4- قتال الخوارج واجب شرعي، لتكفيرهم المسلمين، وترويعهم الآمنين. 5- عدم جواز قتل الضعفاء من الأطفال والشيوخ والنساء، وغير المشاركين في الحرب ممن لهم عهد وأمان، كالمعاهد، والرسل المرسلون من قبل الدولة المحاربة. 6- سفك الدماء في الحرمين الشريفين والأشهر الحرم، وقتل الضعفاء غير المشاركين في الحرب، والكافر عقب نطقه لكلمة التوحيد، والتمثيل بجثث الأعداء، والمشرك الذي أجاره مسلم، من أعظم المنكرات، وأكبر الكبائر. 7- غزوات النبي صلى الله عليه وسلم كانت لدرأ العدوان وإعلاء كلمة الله عز وجل وحماية المستضعفين. 8- تجنب القتال في وقت الفتن، والتحلي بالحلم والأناة، والتزام جماعة المسلمين أسلم لدين المرء وماله وعرضه، إلا إذا لم يقم لله حق. 9- الحدود الشرعية زواجر وعقوبات لأصحاب الجرائم، بها ينزجر العاصي، ويطمئن المطيع. 10- القصاص، أو الدية في القتل العمد وشبه العمد، وحرمان القاتل من الميراث، عقوبات دنيوية تتعلق بنفس القاتل وماله. 11- حد القصاص كفارة للقاتل، وإذا مات دون قصاص فأمره إلى الله عز وجل إن شاء عفا عنه، وإن شاء عاقبه. 12- اعتماد الإسلام في مكافحته لجريمة القتل على الجانب الوقائي المتمثل في تربية الأبناء على تعاليم الإسلام، ومواجهة الإعلام المنحرف الذي ينشر جرائم القتل في الأفلام والأعمال الدرامية من خلال نشر الأعمال الهادفة التي تعلم الناس كيفية التغلب على هذه الظاهرة، إضافة إلى اعتماد الإسلام على الجانب العقابي المتمثل في تطبيق الحدود الشرعية. This research aims to explain the reasons that led to the spread of the phenomenon of killing in Islamic societies، and the ways to treat it in light of the Sunnah of the Prophet. I divided the research into ten sections. In these sections، I explained the concept of killing، the reasons leading to bloodshed، the controls for legitimate fighting، the goal of the Prophet’s conquests، may God bless him and grant him peace، the Muslim’s position on fighting in times of strife، and the wisdom of legislating retaliation within some legal limits. And the civil and afterlife punishments for everyone for shedding blood، and how the Sunnah of the Prophet confronts this phenomenon. Then I concluded the research with the most important results، the most prominent of which are: 1- There is no special reason that was created to shed blood without right، which was established from the presence of this phenomenon. 2- The one who sheds blood without right does not leave faith and Islam، and does not enter into disbelief unless it is permissible to kill. - It is not permissible to shed the blood of a Muslim except for disbelief after faith، or adultery after chastity، or killing a soul unjustly. 4- Fighting the Kharijites is a legal duty، because they declare Muslims to be infidels and terrorize the safe. 5- It is not permissible to kill the weak، children، the elderly، women، and non-participants in war who have covenant and security، such as institutes and messengers sent by the warring state. 6- Shedding blood in the Two Holy Mosques and the sacred months. Killing the weak and not participating in the war، the infidel after uttering the word of monotheism، mutilating the corpses of enemies، and the polytheist who was hired by a Muslim are among the greatest abominations and the greatest of major sins. 7- The conquests of the Prophet، may God bless him and grant him peace، were to ward off aggression، raise the word of God Almighty، and protect the oppressed. 8- Avoid fighting in times of temptation، be forbearing، and adherence to the Muslim community is safer for one’s religion and money. And his offer، unless there is no right to God. 9- The legal punishments are punishments for those who commit crimes، with which the sinner is rebuked and the obedient is reassured. 10- Retaliation، or blood money for premeditated and semi-intentional murder، and depriving the killer of inheritance، worldly punishments related to the killer’s soul and his wealth. 11- The punishment of retaliation is an expiation for the murderer، and if he dies without retaliation، his matter is up to God Almighty، if He wills، He will pardon him، and if He wills. Its consequences، 12- In its fight against the crime of murder، Islam relies on the preventive aspect of raising children according to the teachings of Islam. Confronting the deviant media that spreads murders in films and dramas by publishing purposeful works that teach people how to overcome this phenomenon، in addition to Islam’s reliance on the punitive aspect of enforcing legal punishments
الحلواني, محمد إبراهيم محمد. (2025). الاستهانة بقتل النفس في ضوء السنة النبوية الأسباب والعلاج. مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية, 44(44), 2435-2566. doi: 10.21608/bfdm.2025.443274
MLA
محمد إبراهيم محمد الحلواني. "الاستهانة بقتل النفس في ضوء السنة النبوية الأسباب والعلاج", مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية, 44, 44, 2025, 2435-2566. doi: 10.21608/bfdm.2025.443274
HARVARD
الحلواني, محمد إبراهيم محمد. (2025). 'الاستهانة بقتل النفس في ضوء السنة النبوية الأسباب والعلاج', مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية, 44(44), pp. 2435-2566. doi: 10.21608/bfdm.2025.443274
VANCOUVER
الحلواني, محمد إبراهيم محمد. الاستهانة بقتل النفس في ضوء السنة النبوية الأسباب والعلاج. مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية, 2025; 44(44): 2435-2566. doi: 10.21608/bfdm.2025.443274