منهج الإقناع العقلي في دعوة الأئمة الأربعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الشريعة والدراسات الإسلامية - الكلية الجامعية بالقنفذة - جامعة أم القرى –السعودية .

المستخلص

تناقش هذه الدراسة "منهج الإقناع العقلي في دعوة الأئمة الأربعة"، وتتناول العوامل والظواهر المؤثرة في قدرة الدعاة على إقناع المدعوين وتحقيق تأثير فعال، ويركز البحث على إبراز التطبيقات العملية لممارسات الإقناع العقلي في دعوة الأئمة الأربعة: أبي حنيفة، ومالك، والشافعي، وأحمد بن حنبل – رحمهم الله-، وكيف استثمروا الحجج العقلية والمنطق في دعوتهم لتوجيه الناس نحو الحق وإقناعهم به.
كما يتناول البحث أهمية دراسة هذه الأساليب لتحسين كفاءة الدعاة اليوم، مشيرًا إلى أن استيعاب أساليب الإقناع العقلي التي وظفها الأئمة يعزز من قدرة الدعوة على تحقيق أهدافها في العصر الحديث.
ويسلط الضوء على كيفية استفادة الدعاة من هذا المنهج للتعامل مع التحديات الفكرية المعاصرة، مما يسهم في بناء تواصل مؤثر مع الناس بمختلف مستوياتهم الفكرية والثقافية. كما يوفر البحث نظرة عميقة على تطبيقات الإقناع العقلي لدى الأئمة الأربعة، مما يشكل مرجعًا مفيدًا للدعاة والمهتمين بتطوير أساليب الدعوة الإسلامية بأسلوب يجمع بين الحكمة والمنطق.
This study discusses the "Method of Rational Persuasion in the Call of the Four Imams"، and addresses the factors and phenomena that influence the ability of preachers to persuade those called and achieve an effective impact. The research focuses on highlighting the practical applications of rational persuasion practices in the call of the four imams: Abu Hanifa، Malik، Al-Shafi'i، and Ahmad ibn Hanbal - may God have mercy on them - and how they invested rational arguments and logic in their call to guide people towards the truth and convince them of it. The research also addresses the importance of studying these methods to improve the efficiency of preachers today، indicating that understanding the methods of rational persuasion employed by the imams enhances the ability of the call to achieve its goals in the modern era.
It sheds light on how preachers benefit from this approach to deal with contemporary intellectual challenges، which contributes to building effective communication with people at different intellectual and cultural levels. The research also provides an in-depth look at the applications of rational persuasion among the four imams، which constitutes a useful reference for preachers and those interested in developing Islamic preaching methods in a manner that combines wisdom and logic.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية