نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
الآداب في الفلسفة الإسلامية، باحث في الفلسفة الإسلامية
10.21608/bfdm.2023.453837
المستخلص
أن الأسس الأخلاقية في النظام الإسلامي تتميز بطابعين:
الأول: أنها ذي طابع إلهي، بمعنى أنها مراد الله (I).
الثاني: أنها ذي طابع إنساني، أي للإنسان مجهود ودخل في تحديد هذا النظام من الناحية العملية.
- الأخلاق الإسلامية منح كامل شامل يتناول الإنسان من جميع الجوانب – عقلية وحسية وعاطفية- من غير إفراط أو تفريط، ثم يخرج هذا المفهوم إلى الواقع الإنساني بآلية العمل الأخلاقي الذي يرفض الصورية المتزمتة من ناحية، ويهتم بالقيم ويحفظها من الطمس من ناحية أخرى.
- النظام الأخلاقي في الإسلام يحتضن في رحابه كل الفضائل الإنسانية والأعمال الخيرة، ويدخل في نطاقه كل سلوك إرادي صادر من إنسان راشد، كما يتناول الأفعال الظاهرة والباطنة من مقاصد ونيات وإرادات.
- إن الإلزام الخلقي في الإسلام يستند إلى ما قرره الإسلام عن طبيعة الإنسان من حيث كونه حراً مختاراً وهدى إلى طريق الفضيلة والرذيلة، ففي الإنسان من حيث كونه فاعلاً، عنصراً أخلاقياً بالمعنى الحق، وفي الأمر الخلقي عنصر آخر هو العقل والحرية، والمشروعية، وتلك هي العوامل الأساسية في الالتزام الخلقي، ولذا كان القرآن يقف موقفاً مدافعاً أمام عدوين خطيرين للأخلاق الإسلامية؛ أولهما: الهوى دون تفكير، والثاني: الانقياد الأعمى دون تمييز.
إذاً فالالتزام الخلقي يقوم على مصدرين أساسين؛ أولهما: النور الفطري، والثاني: النور الشرعي، والأمر اختيار حر دنيوي ليس مفروضاً علوياً، ويرجع استخدامنا الحسن أو السيئ لملكاتنا وقدراتنا، وهي ملكات يزكي تثقيفها النفس، كما يدسها ويطمسها إهمالها.
- أن كل مسئولية تفترض الإلزام سلفاً ويتبعه الجزاء، وقد رأينا أن الإنسان مكلف، والأخلاق الإسلامية قائمة على التكليف، وهذا يعني أن الأخلاق الإسلامية قائمة على المسئولية التي تلزم الإنسان بالعمل الخلقي.
- إن ربط الإسلام القيم الأخلاقية بالجزاءات المتنوعة له قيمة تربوية لتنشئة الصغار والكبار ولنجاح التربية الأخلاقية في المراحل التعليمية المختلفة ذلك أن معرفة الناشئ بتك الأنواع من الجزاءات المترتبة على السلوكيات الأخلاقية تعد من أقوى الحوافز والدوافع القوية إلى الالتزام الدائم بالقيم الأخلاقية.
إن الإسلام أقصر الجزاءات الأخلاقية لدفع الناس بالقوة إلى الالتزام بهذه القيم وذلك يدل على اهتمام الإسلام في بناء الفرد والمجتمع والأمة.
The ethical foundations in the Islamic system are characterized by two characteristics:The first: It is of a divine nature, in the sense that it is what God, Glory be to Him, wants.
The second: It is of a human nature, i.e. a person has an effort and an input in defining this system from a practical point of view
Islamic ethics is a complete and comprehensive grant that deals with man from all aspects - mental, sensual and emotional - without excess or negligence.
The ethical system in Islam embraces all human virtues and good deeds, and includes within its scope all voluntary behavior emanating from an adult human being.
The moral imperative in Islam is based on what Islam decided about the nature of man in terms of his being free and chosen and guided to the path of virtue and vice. In man, in terms of his being an actor, there is a moral element in the true sense, and in the moral matter there is another element, which is reason, freedom, and legitimacy, and that is The basic factors in moral commitment, and therefore the Qur’an stood a defensive position in front of two dangerous enemies of Islamic ethics. The first: passion without thinking, and the second: blind submission without discrimination.
So, moral commitment is based on two main sources; The first of them: the innate light, and the second: the legal light, and the matter is a free, worldly choice that is not imposed from above, and our good or bad use of our faculties and abilities, and they are faculties whose self-education purifies, just as their negligence tramples and obliterates themThat every responsibility presupposes obligation beforehand and is followed by punishment, and we have seen that man is obligated, and Islamic morals are based on obligation, and this means that Islamic ethics is based on responsibility that obliges man to moral work.
- The linking of Islam with moral values with various penalties has an educational value for the upbringing of young and old, and for the success of moral education in the various educational stages.
- Islam is the shortest moral sanction to push people by force to abide by these values, and this indicates Islam's interest in building the individual, society and nation.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية