النتاج العلمي التراثي في علوم القرآن تناسب الآيات والسور عند الفخر الرازي أنموذجا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ بجامعتي الأزهر والبحرين

10.21608/bfdm.2023.453851

المستخلص

فمما تميزت به هذه الأمة الصلة الوثقى بين أبنائها، رغم اختلاف الأزمنة، وتباعد الأمكنة، فهناك قواسم جامعة، وروابط مشتركة تتمثل في هذا التراث الذي قلَّ نظيره في أمة أخرى.
   إن هذا الميراث العلمي أو التراث الحضاري مصدر قوة الأمة وعزها، وإن هذه الدعوات البائسة لتشويهه والتقليل من أهميته، أو تلك الصيحات الداعية إلى نبذه والانسلاخ منه بحجج ظاهرها التطوير والتجديد، وباطنها الهدم والتبديد، ما كل هذا إلا محاولة لضعف الأمة وقطع أواصر العلاقة بين ماضيها وحاضرها، ومَنْ لا ماضي له لا مستقبل له ولا حاضر.
   لقد ترك السابقون تراثاً حافلًا ثريًا في كل مجال، وإن شابَهُ شيءٌ أو أصابه خللٌ فواجبٌ على اللاحق أن يتمم البناء ويقوم ما اعتراه من عوج، ويسدد ما أصابه من خلل، ويجلىَّ ما به من ثمر و دُرر، ليزيد النفع ويعمَّ الخير.
   وتدور هذه الورقة العلمية حول النتاج التراثي في واحد من العلوم القرآنية وهو علم المناسبة، واخترت الفخر الرازي أنموذجا لأبين من خلال تتبع جهوده مكانته وتميزه، وتعدد جوانب التناسب عنده، وأعرض لجناحيَّ تناسب النظم القرآني عنده: السور والآيات؛ فقد جاء الرازي بما لم يُسبق إليه، وله في هذا الجانب مبتكرات وإضافات تفرد بها.
Praise be to God, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon our Prophet Muhammad and his family and companions.
    What distinguishes the Islamic ummah from other communities is the strong bonds between people despite the difference in times and the divergence of places.  There are common denominators and common bonds represented in this heritage, which hardly have any counterparts in other communities.
    This scientific and cultural heritage is the source of the strength of the Islamic ummah. The evil calls to distort this rich heritage or diminish its significance, or those calls to reject it and disengage from it with pretexts that appear to be development and renewal, and in their interior are demolition and squandering-all these negative calls are merely attempts to weaken the Islamic ummah through destroying its relationship with the past.
    The forerunners of this ummah have left behind a rich heritage in almost every field, and if something was defective or not perfect, it is the duty of the later generations to correct the defects crookedness that befell it, and reveal its fruits and pearls, in order to increase the benefit and spread goodness.
    This research paper revolves around the heritage production in one of the Qur’anic sciences, which is the science of occasion, and I chose Al-Fakhr Al-Razi as a model in order to trace his efforts, his stature, his distinction, and the multiplicity of aspects of proportionality in him, as he presented the two parts of proportionality in the Qur’anic text: the surahs and the verses. Al-Razi came up with something that had never been done before, and in this regard, he had innovations and additions that were singular and unprecedented.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية