نظرية تاريخية النص " دراسة تحليلية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدعوة والثقافة الإسلامية بكلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية

10.21608/bfdm.2023.453890

المستخلص

تعد نظرية تاريخية النص من أخطر النظريات التي بنت عليها العلمانية أقوالها, ومن أسوأ ما ساقته الليبرالية أثناء مدارستها للأديان عموما, ودين الإسلام خصوصا.
   نظرية حاولت قطع صلة الخالق بالمخلوق, حولت المقدس إلى أقوال عادية قابلة للأخذ والرد, فألحقت بالإسلام خصوصا مشكلات كثيرة, إنها محاولة يائسة لقلب الأخلاق ونسف القيم، والتمرد على الفضيلة، وتجفيف منابع الروح الملتاعة في كيان الإنسان، لأن الوحي لم يهمل الواقع أبداً، فالوحي هدفه الأول إصلاح الإنسان ومن ثم الواقع، لأن الواقع لا يصلح إذا لم يصلح الإنسان، فإن صيحة الخطاب العلماني التحريرية صيحة فاشلة, لأنها إن صح أنها تبدأ من الواقع, فهي لا تعود إلى الوحي أبداً.
   إنهم يريدون وضع القرآن الكريم في خانة الفلكلور, أو كجزء من الحفريات التي يدرسها المختصون بعلم الآثار، لا أنه كتاب يقود ويسود ويحكم.
   إن المنهج (التاريخي) الذي يرى أن تفسير النص يجب أن يكون مرهوناً بتاريخه، ويجب أن يكون ساكناً هناك لحظة ميلاده، فلا يمكن فصل أي نص عن تاريخه. هذا المنهج يصدر عن نزعة مادية وضعية لا تؤمن بأن الأديان من عند الله تعالى، ويراها إنشاء إنسانيًّا، وذلك لأن الإنسان يتحكم به التاريخ تحكمًا كاملاً، والله مطلق منزه عن ذلك.
   وليت الأمر انتهى عند أعداء الإسلام من غير المسلمين, بل دفعوا أغراراً من جلدتنا، يتكلمون بألسنتنا، ويشوهون ديننا، لتكون الفتنة أشد وأنكى.
   إننا في أمس الحاجة إلى من يدحض تصورات المستغربين من أبنائنا والمبتلعين لثقافتهم, وعليه فإنه من الضروري متابعةُ ما يكتبونه وينشرونه ومواجهتهم في ساحتهم, وذلك بدحض كل استنتاجاتهم الباطلة واحدة واحدة.
من أجل هذا كانت أطروحتي هذه.
    The theory of the historicity of the text is one of the most dangerous theories on which secularism has built its statements, and one of the worst things that liberalism has advanced during its study of religions in general, and the religion of Islam in particular. A theory that tried to sever the link of the Creator with the creature, turned the sacred into ordinary sayings that can be taken and answered, inflicting on Islam in particular many problems, it is a desperate attempt to overturn morals and blow up values, and rebel against virtue, and dry up the sources of the soul in the human being, because revelation has never neglected reality, revelation has as its first goal to reform man and then reality, because reality does not fit if man does not fit, the secular discourse editorial cry is a failed shout, Because if it is true that it starts from reality, it never returns to revelation. They want to put the Qur'an as folklore, or as part of the excavations studied by archaeologists, not as a book that leads, prevails and rules. The (historical) approach that holds that the interpretation of a text must be dependent on its history, and must be static there at the moment of its birth, no text can be separated from its history. This approach stems from a materialist tendency that does not believe that religions are from God Almighty, and sees them as a human creation, because human beings The theory of the historicity of the text is one of the most dangerous theories on which secularism has built its statements, and one of the worst things that liberalism has advanced during its study of religions in general, and the religion of Islam in particular. A theory that tried to sever the link of the Creator with the creature, turned the sacred into ordinary sayings that can be taken and answered, inflicting on Islam in particular many problems, it is a desperate attempt to overturn morals and blow up values, and rebel against virtue, and dry up the sources of the soul in the human being, because revelation has never neglected reality, revelation has as its first goal to reform man and then reality, because reality does not fit if man does not fit, the secular discourse editorial cry is a failed shout, Because if it is true that it starts from reality, it never returns to revelation. They want to put the Qur'an as folklore, or as part of the excavations studied by archaeologists, not as a book that leads, prevails and rules. The (historical) approach that holds that the interpretation of a text must be dependent on its history, and must be static there at the moment of its birth, no text can be separated from its history. This approach stems from a materialist tendency that does not believe that religions are from God Almighty, and sees them as a human creation, because human beings...

الموضوعات الرئيسية