الجوابُ ‌الحَاثّ لبيان ما أَشْكَلَ من المعاني في حديث «الكَذَبَاتِ الثلاث»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث وعلومه، كلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

تناولت هذه الدراسة واحدا من الأحاديث الصحيحة الثابتة عن النبي صلى الله عليه وسلم، والذي أثار بصريح لفظه إشكالا في فهم كثير من الناس لا سيما عند أهل البدع منهم الذين رأوا أن هذا الحديث مخالفٌ للعقل، معارضٌ للقرآن الكريم. ذلك لما جاء فيه من وصفٍ صريحٍ لأحد أنبياء الله تعالى، بل لأبي الأنبياء وخليل رب الأرض والسماء أبينا إبراهيم عليه السلام بالكذب، وزاد الأمر غموضا وتعقيدا أن إبراهيم عليه السلام نفسه قد وصف نفسَه بذات الوصف تارة بالعبارة وأخرى بالإشارة في روايات أخرى غير هذا الحديث، فكان من المناسب أن أتناول هذه المسألة في دراسة حديثية متخصصة أحاول من خلالها جمع تلك الأقوال المتناثرة فيها بُغية أن أصل من خلالها إلى الراجح في هذه المسألة هداية لنفسي أولاً ولكثير من المسلمين، وقياما بواجب تخصصي الدقيق، ونصرة لأنبياء الله تعالى وصونا لهم من الافتراءات وما يشاكلها، وقد قطعت شوطا لا بأس به في هذه الدراسة متبعاً منهج الاستقراء والتحليل حتى انتهيت في آخرها بحول الله تعالى وقوته إلى عدة نتائج كان من أهمها أن الاختلاف الكبير الحاصل بين أهل العلم في بيان المعنى الحقيقي لهذا الحديث يعود في أصله إلى صراحة لفظ النبي صلى الله عليه وسلم في تسميته لما صدر عن أبينا إبراهيم عليه السلام من كلمات بالكذبات، وإلى إقرار خليل الله إبراهيم عليه السلام بنفسه لذات اللفظ كما في حديث الشفاعة، وأن أجوبة أهل العلم في هذه المسألة تكاد تنحصر في ثلاثة مذاهب فمنهم من حملها على المعاريض المرخص له فيها، ومنهم من قال بأنها كذبٌ محضٌ في ذات الله أراد به إبراهيم عليه السلام إذلال أهل الكفر والضلال، ومنهم من ردَّ الحديث وأنكره، واتهم رواته بالتقصير في نقل الخبر الصحيح عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، وهذا ما لا يؤيده أحدٌ من أهل النقل أو العقل السالم من الزوابع والشبهات. والله تعالى أعلم.
This study examines one of the authentic hadiths of the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him), which has posed a significant challenge in understanding due to its explicit wording. This challenge has been particularly evident among those of heterodox beliefs, who argue that the hadith contradicts reason and opposes the Qur’an. The controversy arises from its explicit description of one of Allah’s prophets—indeed, the father of prophets and the close friend of the Lord of the heavens and the earth, our father Ibrahim (peace be upon him)—as having uttered lies. The complexity deepens as Ibrahim (peace be upon him) himself acknowledged this description, either explicitly or implicitly, in other narrations beyond this hadith.
Thus, it was appropriate to address this issue in a specialized hadith study, aiming to gather the scattered scholarly opinions on the matter to reach the most preponderant view. My objective was to clarify the issue for myself first, for many Muslims, and in fulfillment of my duty as a specialist in this field, while also defending the honor of Allah’s prophets against fabrications and misconceptions. I have made considerable progress in this study, following an inductive and analytical approach, and ultimately, with Allah’s help and guidance, I have reached several conclusions.
One of the most significant findings is that the considerable disagreement among scholars regarding the true meaning of this hadith originates from the Prophet’s (peace be upon him) explicit wording, where he referred to Ibrahim’s statements as "lies." Furthermore, Ibrahim (peace be upon him) himself confirmed this wording in the hadith of intercession. Scholars’ responses to this issue can be categorized into three main views:

Some interpreted these statements as permissible equivocations (ma'arid).
Others considered them as outright falsehoods, but justified in the context of defeating disbelief and misguidance.
A third group rejected the hadith altogether, questioning its authenticity and the reliability of its narrators. However, this last position is not supported by scholars of hadith transmission or by sound reasoning free from doubts and misconceptions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية